På
gruppa mi, var det ikke alle som fikk til å filme sin egen undervisning i
praksis. Dermed løste vi oppgaven litt forskjellig innad i gruppa. Jeg var selv
en av de som ikke hadde mulighet til å filme min egen undervisning i praksis og
valgte dermed å filme et lite foredrag med «talking head and slides». Jeg
forberedte et lite foredrag med en PowerPoint til, og filmet at jeg hadde
foredraget med CamStudio på datan.
Når
alle i gruppa hadde forberedt en filmsnutt hver, enten av egen undervisning
eller filmet et foredrag, delte vi filmene og gav hverandre tilbakemeldinger på
hva som kunne vært gjort annerledes i forhold til snakkemåte, fremtoning og
generell formidlingsevne.
Etter å
ha sett meg selv på video, ble jeg mer obs på uttalen min av noen ord. Jeg
legger om til å snakke litt «penere» når jeg filmer og forklarer. Jeg la også
merke til at jeg bruker håndbevegelser på en bra og understrekende måte.
Hendene flyr ikke rundt å forstyrrer, men de er med på å få frem poenger jeg
vil ha frem.
Fra de
andre studentene ble det påpekt at jeg er tydelig i det jeg forteller om, at
jeg klarer bra å snakke om tema uten notater. De sier at de lett ser at jeg er
engasjer og positiv mens jeg snakker.
Noe som gjør det mer spennende å høre på.
Ellers er det litt konstruktivkrittikk på rekkefølgen av bildene i
PowerPointen er. Skulle denne presentasjonen vært for elever, hadde jeg brukt
lenger tid på å forberede meg, og kanskje endret litt på rekkefølgen osv.
Alt i
alt synes jeg det er et spennende konsept å filme sin egen undervisning. Og jeg
kommer til å gjøre dette senere, når jeg begynner å jobbe. Jeg vil prøve å
justere bort eventuelle negative vaner jeg tilegner meg. Og dette er filming av
undervisning en god måte å bli obs på dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar