I oppgaven hvor vi skulle filme oss selv i en
undervisningssituasjon, valgte jeg et undervisningsopplegg jeg har brukt på
10.trinn i RLE. Dette omhandlet livstolkninger innen den katolske kirke. Fordi
det kun skulle være noen minutter har vurderingen omhandlet de minuttene hvor
det var mest snakking fra meg som lærer. Jeg gjennomførte dette med min
studentgruppe, hvor de filmet meg. Dette gjennomførte vi på høyskolen, og jeg
brukte det nevnte undervisningsopplegget, da det allerede var planlagt og
gjennomført tidligere. Senere reflekterte vi innad i gruppa på undervisningsfilmen. Selv synes jeg dette var særdeles lærerikt. Man opplever fort etter å ha sett seg selv på film at det er både ord og bevegelser man gjør
som man vil endre på etter å ha sett seg selv på film. For min del lærte jeg
mye om hvilken synsvinkel jeg snakket om katolikker, hvilket er vanskelig å
huske på når man er midt i øyeblikket. Det er lett å snakke om «de andre», og
det er ekstra viktig at dette ikke forekommer i religionsundervisningen.
Spesielt om man ikke tilhører religionen selv. I et klasserom er det ofte mange
ulike trosretninger og ingen skal føle seg som «de andre» ut fra lærerens
uttalelser. Det er fort gjort å gjøre denne feilen, og etter dette
arbeidskravet har jeg blitt mye mer oppmerksom på akkurat dette.
Jeg har også jobbet slik tidligere i praksis, da
praksislæreren vår mente dette er en fin måte å forbedre seg på. Også da
oppdaget jeg momenter ved min undervisning som jeg ville, og har endret. Å
filme seg selv i en undervisningssituasjon er en fin måte å se seg selv fra
«utsiden». Som lærer står man ofte å underviser i den samme stilen, og det er
viktig å endre seg etter hvert som tidene og elevene forandrer seg.
Mange kan føle det ubehagelig å filme undervisningen sin, feil
kan fort føles tydelig synlig, man blir på en måte «hengt ut». Selv følte jeg
litt på dette. Å bryte ut fra disse følelsene er viktig slik at man heller kan
se på det som en måte å forbedre undervisningen og undervisningsmetodene sine.
Dersom flere lærer er åpne på endringer man kan gjøre, og ikke føle at man blir
pirket på, er filming av undervisning et flott verktøy,- alle vil vel være den
beste versjonen av seg selv, også som lærer? Gjennom å filme undervisning kan
man få ærlige svar fra kolleger, hvilket man ikke får fra elevene på samme
måte. I en slik prosess er det viktig med tillit, slik at ingen føler seg
uthengt. At ledelsen på en skole legger til rette for gode og konstruktive
tilbakemeldinger på en slik arbeidsmåte er avgjørende for gode resultater. Det
må vises tillit og respekt mellom kollegene for at en slik prosess skal ha
nytte. Jeg følte stor tillit innad i min gruppe, slik at det ikke ble en
ubehagelig, men heller lærerik prosess.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar