Bruk av IKT i skolen og spesielt i undervisningstimer er noe
som det er stort fokus på fra lærerens side. Bruk av IKT er også en av fem
grunnleggende ferdighetene som er viktig for læring. IKT setter standarden for
utviklingen og videreføringen av tilpasset opplæring i klasserommet opp mot
elevene. I dette blogginnlegget vil jeg fokusere på to IKT hjelpemidler som jeg
selv har brukt i egen lærerpraksis som vikar og i utdanningspraksis. Disse
programmene er henholdsvis ”gratis touch metoden” og ”Salaby”.
Frøst vil jeg presentere hva de ulike programmene står for.
Gratis touch metoden er et treningsprogram som er nettbasert. Det er som navnet
tilsier, gratis og fokuserer på fingerferdigheter til den som bruker
programmet. Du lærer hvordan du skal plassere fingrene på tastaturet og hvilke
fingre som skal brukes til de ulike knappene(bokstavene) på tastaturet. Det
starter med enkle kommandoer, før det hele blir vanskeligere etter hvert som de
ulike oppgavene løses. Her får elevene da muligheter til å terpe på trening på
å skrive raskere på datamaskiner og hvordan de enkelt kan skrive uten å måtte
se på tastaturet.
Salaby er også en nettressurs som mange skoler velger å
benytte seg av. Salaby tilbyr mange varierte oppgaver og utfordringer for
elever som gjelder alle skolefagene. Dette er et nettsted som samler alle
skolefagene på ett sted, det fine med Salaby er at den deler inn fagene etter
alderstrinn. Det starter på barnehagenivå, så 1-4 klasse, deretter 5-7 klasse.
Salaby er betalingsbasert om du ønsker å benytte deg av alt det har å tilby.
Det som gjør Salaby så fint for de som lærer, er at den enkelt modellerer
oppgaver for elevene uten at du som lærer må planlegge for mye på forhånd.
Elevene i klassen kan jobbe på ulike nivåer samtidig i klasserommet. Jeg har
opplevd at Salaby fungerer som et slags tillegg til vanlig undervisning og at
undervisningen baserer seg ene og alene på Salaby(da er har elevene som oftest
fått instrukser på hva de skal gjøre). Jeg har for eksempel brukt Salaby som
introduksjon til et nytt emne i engelsk for 2.klasse. Da fikk elevene mulighet
til å dra engelske ord på det riktige stedet på bildet ved hjelp av smartboard.
Her brukte jeg også smartboard som verktøy for elevene slik at Salaby ble brukt
pedagogisk i samarbeid med elevene. Det var viktig at alle fikk mulighetene,
men at de som ikke ønsket å prøve også fikk muligheten senere ved en tryggere
anledning.
Selv om bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet, er vel ikke spesifikt å kunne bruke touch et mål (selv om det selfølgelig er gunstig å kunne det ettersom det er mer effektivt). Jeg tenker at det kommer etterhvert når man implementerer bruken av det i alle fag (altså at prioriteringen hos meg ville vært å bruke den tiden på skolen til noe skolerelatert enn kun tochkommandoer).
SvarSlettHar du noen tilsvarende salaby som kan brukes på ungdomsskolen ? :) Bra innlegg.
Har aldri prøvd noen av programmene selv, men ble velig nyskjerrig på Salaby, og kunne tenkt meg å brukt dette selv i undervisning.
SvarSlettFint innlegg!
Dette var 2 interesante IR-verktøy dere presenterer. Jeg skulle likt en direkt link til programvarene, men finner vel det lett selv via google. Det har allerede blitt nevnt av andre at "touch" er ikke et mål, men kan selv vedgå at evnen kan være hendig. Men da må jeg stille spørsmålet til hvordan "gratis touch metoden" kan lære bort "touch" til dyslektikere? Kan den brukes til og for dem?
SvarSlettTo gode tips. Salaby høres ut som en nettressurs som kan komme til god nytte i klasserommet, og som kan gi elevene en annerledes økt. Når det gjelder gratis touch så ser jeg ikke helt nytten av den i klasseromemt, men for min een del høres det ut som ett flott verktøy :P
SvarSlettTouch er viktig! Ergonomi og gode vaner må til for at elevene skal orke å benytte digitale verktøy over tid. Noe av utfordringen her er kanskje at for mange unge i dag, benytter de tastaturer fra veldig tidlig alder. De lærer seg "sin egen metode" for å skrive på et tastatur. Før år 2000 (?) var det for mange naturlig å bli kjent med datamaskiner gjennom skole og utdanning,og derfor også lettere å få touchmetoden inn under huden fra begynnelsen av.
SvarSlett