I den siste praksisperioden jeg gjennomførte på
lærerutdanningen valgte jeg å filme en kort sekvens. Sekvensen var på 5
minutter som er nevnt i arbeidskravet. Undervisningsøkten jeg hadde med klassen
var i førtifem minutter, men jeg valgte ut en del av økten som jeg filmet meg
selv. Undervisningsøkten jeg hadde i klassen handlet om om verdenshandel, et emne i samfunnsfag. Jeg valgte å filme en
sekvens i midten av undervisningsøkten. Her hadde jeg allerede gjennomført noe frontalundervisning,
men nå hadde vi kommet til et punkt hvor refleksjoner fra elevene var viktig i
samspill med det vi hadde gjort.
Hva gjorde jeg på filmen?
Det som hadde skjedd før filmen var at jeg hadde gjennomgått
litt teoretisk stoff med klassen. I starten av filmen lager vi et tankekart på
tavlen. På tankekartet står det ”globalisering”. Elevene kommer med mange
forslag til hva som bør stå der. Utspillene som kommer fra elevene kommer her
fra det vi har gjennomgått tidligere i undervisningsøkten. I den siste
sekvensen på de 5 minuttene som ble filmet, tegner jeg opp to forskjellige
kolonner. De kolonnene representerte rike og fattige land. I disse to kategoriene
skulle elevene være med på å bestemme hva som skulle stå i de ulike ut i fra
ordene som kom frem på tankekartet. Dette sørger for at jeg som lærer får et
muntlig (auditivt) og visuelt samspill med elevene i klassen. Uten at jeg alene
bare står og prater.
Tankene bak å gjennomføre undervisning slik.
I basisgruppen min så vi det som meget positivt å
gjennomføre en undervisningsdel slik. De andre på gruppen syns det var passende
å inkludere både frontalundervisning(tavleundervisning) og muntlighet på denne
måten. Det fine med dette er at elevene blir aktive og ønsker å komme med
forslag til begge kategoriene. Ingenting er i utgangspunktet feil underveis.
Etter å ha sett filmen sammen og drøftet litt i felleskap, mente noen av
studentene på gruppen min at jeg kunne latt elevene skrevet på tavlen selv
eller integrert dette i form av tankekart på nettet. Dette mente de fordi det
kunne være noen elever som ikke rakk å skrive ned alt underveis, samtidig som
de ville være aktive muntlig.
Film som redskap.
For min del kan jeg si at jeg var nervøs før
jeg skulle presentere filmen for basisgruppen min. Grunnen til dette er at man
aldri helt vet hvilke kommentarer som kommer. Det fine med dette er at flere kan
lære av hverandre, altså kollegaobservasjon gjennom film. Du får fine innspill
på hvordan ting kan gjøres underveis, slik at du kan gjøre noen justeringer for
å få med flere elever i undervisningen. Jeg sitter igjen med positive tanker
etter filmvurdering, fordi det kanskje hever dine egne prestasjoner, samtidig
som du får muligheten til å se deg selv fra elevenes synsvinkel. Dette er for
meg en viktig tanke. Filmvurdering av seg selv er absolutt noe flere kan prøve.
Thumbs up.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar