I denne oppgavene
skulle vi filme oss selv i en undervisnings økt. Ettersom jeg ikke har
praksisperiode dette året, valgte jeg å filme meg selv under framføring av et
annet fags arbeidskrav: muntlig presentasjon i Religion, Livssyns og Etikk,
hvor jeg og en annen skulle presentere utbredelse av islam foran våre medelever
på høyskolen. En av mine medstudenter brukte min egen iPhone for å filme
presentasjonen, og jeg var nøye med å gi alle i klassen grundig forklaring på
at det var kun meg som ble filmet, hva IKT oppgaven gjaldt og at ingen andre
ville ha tilgang til filmen. Jeg følte at det var etisk viktig å gjøre alle
bevisste på hva som foregikk før filmingen begynte, ettersom jeg trengte alles
tillatelse for å filming skulle kunne gjennomføres.
Jeg opplevde at film
er en praktisk måte å vurdere sin egen framføring i etterkant. En kan alltid
gjøre en vurdering av seg selv underveis og i etterkant av en framføring, men å
se seg selv fra et kameras vinkel kan gi et mer objektivt perspektiv enn det en
kan erfarer selv mens undervisning pågår. Derimot, er det er viktig å merke seg
at når en vet en blir filmet kan dette påvirke ens egen og andres adferd. I
denne filmingsøkten tror jeg ikke dette skjedde ettersom meg og min medelev var
opptatt med å undervise og besvare lærers spørsmål imens resten av elevene
nøyde seg med å observere fremføringen.
Mine egne
observasjoner ut fra filmopptaket var varierte, men lærerike - og
observasjonene er noe jeg vil ta med videre. For eksempel, var jeg rimelig
fornøyd før jeg så filmen med min interaksjon med bildene (kart) på Power
Pointen vi hadde lagd. I etterkant ser jeg at jeg var til tider lite synlig
grunnet både avslått lys i rommet og mørke farger på Power Pointen. Jeg
observerte også at jeg fortsatt trenger å arbeide med kroppsspråk, ettersom jeg
har en tendens til å veive med hendene - som kan virke distraherende hvis det
ikke kontrolleres. Derimot var jeg fornøyd med å observere at jeg pratet høyt
og i et forståelig tempo - som viser progresjon fra tilbakemeldinger jeg har
fått fra tidligere framføringer og læringsøkter. Dette var noenlunde samme tilbakemeldinger
jeg fikk fra mine medelever.
Under min framføring
ble jeg oppmerksom på at projektoren visket ut farger, slik at fargene på
kartene vi hadde brukt i Power Pointen var lite synlige på skjermen og det
interaktive karte på utvalgte nettside var ikke synlig i det hele tatt. Dette
gav IKT gruppen muligheten til å observere og reflektere over hvor viktig det
er å ha rede på både hvilke verktøy en har tilgang til, men også hvordan
uforutsigbare tekniske problemer kan oppstå og hvordan en kan håndtere slikt
når det skjer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar