I denne oppgaven
skulle vi filme oss selv i en undervisningssituasjon, for så å reflektere over
filmen. Jeg valgte å gjøre dette i praksis for å få gjort unna mest mulig. Jeg
hadde et undervisningsopplegg i samfunnsfag i 10. klasse hvor vi skulle snakke om
EU. Omfanget på oppgaven var ikke nødvendigvis så stor, og det var ikke meninga
å filme mer enn en fem minutters tid. Jeg valgte derfor å ta dette i oppstarten
av timen. Først startet jeg timen som normalt, før jeg fortalte om at jeg
skulle filme meg selv som en del av en oppgave. Jeg fikk derfor en elev på
første rad til å filme meg med mobilen.
For å gjøre dette
mest naturlig burde jeg nok kanskje latt være å informere om filmingen på
forkant, og gjemt unna kameraet. Filmingen var et merkbart uromoment i starten
av timen, selv om jeg hadde gitt beskjed om at det bare skulle ignoreres. Det
var dessuten et lite problem at eleven som jeg ba om å holde mobilen min for å
filme ble svært distrahert. Heldigvis var dette bare for rundt fem minutter, så
det var ikke som om hele timen ble "ødelagt". Planen for timen var å
fortelle litt om EU og stille spørsmål for å aktivisere klassen. Deretter
skulle vi se en liten film. Jeg synes derfor det var veldig naturlig å filme
min introduksjon av EU og stoppe før vi skulle se filmen.
Da jeg så på filmen
ble jeg veldig bevisst på hva jeg gjorde. Det er veldig spesielt å se seg selv
gjennomføre slike ting. På lik linje som at ingen liker å høre sin egen stemme.
Det blir litt ubehagelig å se på/høre på. Så etter å ha sett gjennom en gang og
kommet over det begynte jeg å analysere nærmere hva jeg gjorde. Det jeg merket
meg, som jeg ønsker å bli flinkere på er å gi veldig klare beskjeder. Da jeg
introduserte EU brukte vi boka, som jeg snakket rundt. Det var mange som ikke
fikk med seg hvilken side det var, og jeg så at jeg ikke var tydelig nok. Jeg
burde kanskje ha skrevet sidetall på tavla for eksempel. Også burde jeg nok
også vært mer tydelig på at vi begynner slik
at man slipper noe uro. Jeg ble også bevisst på at jeg tidvis kan gå inn
i et litt monotont stemmeleie, og at jeg alltid bør være bevisst på stemmebruk.
Jeg var derimot veldig positiv til kroppsspråk, og det at jeg bevegde meg bra
rundt i rommet. Stemmen var også høy og tydelig.
Jeg synes filming av
egen undervisning er et svært nyttig verktøy. Det er litt jobb å filme også se
seg selv, men det kan være en vekker. Man blir veldig bevisst hva man gjør som
kan være irriterende for andre, eller som hemmer undervisningen. Samtidig bør
man ikke være "nevrotisk" og henge seg opp i alle småting man gjør.
Da kan man fort miste fokuset over hva som faktisk betyr noe. Det kan nok være
like nyttig å ha med inn en hjelpelærer som kan komme med tilbakemeldinger
etter endt time. Selv om man ikke har muligheten til å være kritisk selv.
Jeg er enig med deg i at å filme seg selv i en undervisningssituasjon kan være en vekker på flere områder. Jeg synes du reflekterer godt over hvordan dette fungerte, og hva du burde gjort på andre måter / hva som var bra. Godt at du ble oppmerksom på ting du vil endre med praksisen din! :)
SvarSlett