For et par år siden var jeg på et dagsbesøk på Children’s
international school i Fredrikstad. Her foregår all undervisning på engelsk,
med unntak av norskundervisningen. Her underviser de etter internasjonale standarder
og ikke etter kunnskapsløftet. Hvis du
vil lese mer om denne undervisningsmodellen kan du finne dette på http://www.ibo.org/en/about-the-ib/
.
Det som er veldig spennende på denne skolen, er at her har
elevene ingen eller veldig få bøker Alt de trenger av lesestoff har de på en iPad.
Det vil da si at alle elevene har en iPad hver. Hvert klasserom er utstyrt med
en appel tv og en storskjerm som gjør et enkelt for alle å dele sin skjerm med
de andre elevene. Elevene blir vandt med
å bruke digitale verktøy både på skolen og hjemme. De har programmer på ipadene
hvor de gjør lekser og læreren kan gå inn å se på hva elevene gjør, hvor lenge
de har jobbet osv. Alt av informasjon går digitalt ved at elevene har mail.
Passordet deler elevene med hjemmet slik at de foresatte kan være oppdaterte og
følge med de også.
Denne skolen er opptatt av at elevene skal få en god
utddanning og at de skal bli allsidige. Derfor har de små klasser med fokus på
språk og digitale verktøy. Elevene lærer i tillegg et instrument hver og de får
varm lunsj hver dag.
Hvis du synets at denne skolen hørtes interesang ut, og du
vil vite mer. Da kan du besøke deres hjemmeside på: http://www.cisfredrikstad.no/
Som en forhenværende student av IB - riktignok på videregående nivå og ikke barneskole nivå - er det spennende å se hvordan IB-skolene har endret seg siden min tid. Et digitalisert klasserom på det nivå beskrevet her høres ut som en drøm og åpner for mange muligheter. Likevel stiller jeg meg generelt litt skeptisk til total digitaliserte klasserom grunnet kostnader. iPader er kostelige verktøy - fleste statlige skoler har ikke råd til å kjøpe slikt til alle sine elever, og jeg synes det er urealistisk å forvente at alle familier vil ha råd til å kjøpe dette til sine barn. Men, med mindre IB har endret seg siden jeg var student 14 år siden, så er de en privat skole hvor kjøp av skolebøker ville vært på noenlunde lik prisnivå som en iPad. Da blir iPad-klasserommet straks mer praktiskt.
SvarSlettDette virker veldig interessant. Kjente ikke til denne skolen fra før, men det ser ut som en skole som følger med i tiden. IKT fungerer best når det blir satt i et system med føringer og oppfølging fra skolen, og ikke når lærerne selv bestemmer hvordan IKT skal implementeres i undervisningen.
SvarSlettJa dette hørtes veldig interessant ut, og syntes ikke det var en uoverkommelig pris. Så bare kjapt over på hjemmesiden, men kunne ikke finne når det starter/slutter. Har de heldagsskole eller er det "ordinær timeplan" ?
SvarSlettJeg er positiv til nettbrett i klasserommet, men jeg stiller meg alltid litt skeptisk til det å ha lærerbøker på nettbrett. Hvordan er dette å lese i lengden? Jeg synes det er veldig slitsomt å lese tekst på vanlig skjerm, og foretrekker da mye heller å lese bok. Da synes jeg kanskje heller en e-bokleser ville fungert mye bedre. Den er optimalisert for tekst, deilig å lese på, og ganske mye billigere enn en iPad. Riktignok mister man muligheten til apper, etc.
SvarSlettSpennende. Det er alltid spennende å se på sammenhengen mellom ressurser og kunnskap. Det er klare forskjeller fra "gratisprinsippet" som råder over norske grunnskoler og privatskoler med helt andre budsjetter. Hvilke skoler skaper de beste elevene?
SvarSlettDette er en spennende skole. De er flinke til å digitalisere klasserommene og følge samfunnets utvikling på dette området. Her har kanskje den norske offentlige skolen noe å lære?
SvarSlettJeg er litt enig med Jørgen Skontorp som tar opp poenget med at det kan være slitsomt å lese alt fra digitale skjermer. Selv har jeg ikke opplevd at dette er noe problem, men vet at mange sliter med dette. Bortsett fra det, så låter dette som et drømmeoppsett å ha i klasserommet sitt. Alt er appleware, som da igjen betyr at alt er kompatibelt sammen - fy så effektivt man kan sette igang, gjennomføre og vise frem prosjekter på denne måten. Syns det burde vært mulig å prøve ut slike ressurser på andre barneskoler også. Takk for et informativt innlegg Thea :)
SvarSlett