For en tid tilbake kom jeg over en artikkel på NRK sine nettsider, som tok for seg det omfattende teamet om bruk av IKT i skolen. Spesielt ett sitat fikk meg til å tenke;
"Skolen øker forskjellene i barns digitale kompetanse istedenfor å utjevne den, viser ny forskning".
Skolen har et mandat som omfatter at barna skal læres til å kunne delta aktivt i vårt demokratiske samfunn, samt mestre yrkeslivet som venter dem. Men, er det ikke slik at IKT og digitale ferdigheter er en stol del av dette mandatet?
Skolen har alle muligheter for å kunne bidra til å utjevne forskjeller, men i praksis har jeg selv fått erfare at dette ikke alltid er tilfellet. Noen skoler er svært dyktige på å integrere IKT som en naturlig del av undervisningen, og hele kulturen på skolen preges av at lærerne selv føler seg trygge på dette. Andre skoles innehar ikke den nødvendige kunnskaper, og resultatet er derfor ofte at de dessverre ikke tar i bruk IKT. Forskjellene er altså store, avhengig av hvilken skole man er på. Kunne det vært en idè å ha overordnede retningslinjer, hvor skoleledelsen hadde ansvar for å være på offensiven slik at disse ble overholdt? Får lærerne tilstrekkelig med opplæring?
Min erfaring er at mange lærere ikke er oppdaterte nok, og ikke besitter nok kunnskap til å kunne formidle denne videre. Resultatet av dette er dessverre ofte at IKT som blir valgt bort. Ser man i LK06 er digitale ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene, og dermed mister elevene kunnskap de har krav på. Dagens samfunn er i aller høyeste grad et digitalt samfunn, og flere og flere yrker krever digital kompetanse. Når elevene ikke får møte dette nok i skolen, kan det i verste fall føre til at noen faller utenfor jobbmarkedet.
Et annet aspekt er det sosiale. Mange, inkludert meg selv, gjør ofte avtaler på nett, enten via Facebook eller mail. For elever som ikke har lært å ta i bruk IKT, kan de lett falle utenfor. Det kan bli vanskeligere å holde kontakt med jevnaldrede, så vel som å oppdatere seg på hva som skjer i samfunnet de selv er en del av. Det kan også medføre problemer i fremtiden når det gjelder personvern, kildekritikk og nettvett.
Skolen må ha som mål og ambisjon at elevene skal få være en del av en digital majoritet, fremfor en digital minoritet!
Skolen har et mandat som omfatter at barna skal læres til å kunne delta aktivt i vårt demokratiske samfunn, samt mestre yrkeslivet som venter dem. Men, er det ikke slik at IKT og digitale ferdigheter er en stol del av dette mandatet?
Skolen har alle muligheter for å kunne bidra til å utjevne forskjeller, men i praksis har jeg selv fått erfare at dette ikke alltid er tilfellet. Noen skoler er svært dyktige på å integrere IKT som en naturlig del av undervisningen, og hele kulturen på skolen preges av at lærerne selv føler seg trygge på dette. Andre skoles innehar ikke den nødvendige kunnskaper, og resultatet er derfor ofte at de dessverre ikke tar i bruk IKT. Forskjellene er altså store, avhengig av hvilken skole man er på. Kunne det vært en idè å ha overordnede retningslinjer, hvor skoleledelsen hadde ansvar for å være på offensiven slik at disse ble overholdt? Får lærerne tilstrekkelig med opplæring?
Min erfaring er at mange lærere ikke er oppdaterte nok, og ikke besitter nok kunnskap til å kunne formidle denne videre. Resultatet av dette er dessverre ofte at IKT som blir valgt bort. Ser man i LK06 er digitale ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene, og dermed mister elevene kunnskap de har krav på. Dagens samfunn er i aller høyeste grad et digitalt samfunn, og flere og flere yrker krever digital kompetanse. Når elevene ikke får møte dette nok i skolen, kan det i verste fall føre til at noen faller utenfor jobbmarkedet.
Et annet aspekt er det sosiale. Mange, inkludert meg selv, gjør ofte avtaler på nett, enten via Facebook eller mail. For elever som ikke har lært å ta i bruk IKT, kan de lett falle utenfor. Det kan bli vanskeligere å holde kontakt med jevnaldrede, så vel som å oppdatere seg på hva som skjer i samfunnet de selv er en del av. Det kan også medføre problemer i fremtiden når det gjelder personvern, kildekritikk og nettvett.
Skolen må ha som mål og ambisjon at elevene skal få være en del av en digital majoritet, fremfor en digital minoritet!
Interessante erfaringer. Jeg har selv møtt den samme problemstillingen i skoleverket. Mange lærere tar avstand fra den teknologien de ikke behersker istedet for å ta grep for å sette seg inn i det. Dette blir selvsagt problematisk på mange måter, ikke minst fordi elevene, som du nevner, ikke får den kompetansen de har krav på i forhold til denne grunnleggende ferdigheten. For min del savner jeg kurstilbud fra skolene.
SvarSlettBruk av digitale verktøy burde jo være på lik linje som de andre grunnleggende ferdighetene, iallefall blitt prioritert høyere enn det som blir gjort på mange skoler.
SvarSlettDet er jo som du påpeker en grunn til at den er blitt en av fem.
I Sarpsborg er dette noe som skal jobbes med fikk jeg høre av rektor på skolen jeg er vikar på (nå skoleleder i Sarpsborg). Det jobbes med å være på offensiven, og det er opprettet siden www.iktplan.no som har konkretisert måla for digitale ferdigheter etter årstrinn. Dessverre er det vel sånn at det til syvende og sist er opp til hver skole hvordan dette håndteres, så jeg håper det blir lagt mer fokus nasjonalt på dette
SvarSlettOpplever ofte at mange lærere klager på antall maskiner på skolen, mens de ikke tar i bruk de maskinene de faktisk har tilgjengelig. Er det fordi de mangler kunnskap om hva som forventes av elevene og hvordan de skal hjelpe dem å nå de målene. Syns det er bra slik Sarpsborg kommune har gjort mht iktplan.no. Har laget en slik plan i vår kommune også, men som du Jørgen Skontorp sier så kan det virke som det likevel er opp til hver skole....
SvarSlettJeg er veldig enig med dere, det burde absolutt vært mer fokus på IKT i skolen. Mange lærer av "den eldre garde" vegrer seg nok for å ta i bruk denne teknologien, som er veldig ny og annerledes for dem enn hva de er vant med. Dette nye og ukjente fenomenet IKT kan nok både skremme - og irritere mange. De gangene jeg har vært i praksis har jeg hørt noen lærere si at de "ikke skjønner" all denne teknologien, og når de først skal bruke den, så "fungerer den ikke". Dette er nok mye pga av de ikke forstår den. For å forstå moderne teknologi, så trenger man å sette seg godt inn i det, og å "bli dens venn". Slik det er i dag kan jo elevene mer enn det de fleste lærere kan på PC og om IKT, og det er jo et stort problem at man ikke kan møte eleven der den er faglig, og veilede den videre, når man ikke kjenner veien selv.
SvarSlettJeg er veldig enig i at det burde være et større fokus på IKT i skolene, spesielt når det er en del av læreplanen som en av de grunnleggende ferdighetene. Beklageligvis er det nok som du sier at mange lærere ikke er oppdatert nok, eller ikke forstår hvordan de skal kunne bruke IKT i klasserommet og heller velger det bort. Er også veldig enig i det du skriver om at elevene kan falle utenfor i dagens digitale samfunn. Spesielt når IKT er så grunnleggende i dagens samfunn. Som du sier skjer jo det meste på nett nå i våre dager gjennom medier som Facebook og det er viktig at lærerne har kunnskap til å kunne hjelpe elevene med å mestre disse mediene, og ikke minst unngå fallgruvene som kan oppstå.
SvarSlett