Til denne oppgaven valgte jeg å bruke en undervisningstime
jeg hadde i forrige praksis. Undervisningstimen jeg hadde hatt ble da holdt på
nytt og filmet for basisgruppen. Grunnen til dette er at jeg da kunne
kontrollere når opplegget skulle bli filmet, i stedet for usikkerheten av å ikke
vite når medstudentene kunne filme meg i praksis. Opplegget ble laget for en
spesialklasse som var en blanding av 8.-10. Klasse, og de skulle ha matematikk.
Etter undervisningstimen var filmet, så vi på filmen og
reflekterte rundt måten jeg hadde utført timen på. Det jeg raskt oppdaget var
at jeg trenger å bli tydeligere på hvordan jeg sier ting. Det du enkelt forstår
selv, fordi det er i ditt eget hode, er ikke sikkert at alle andre forstår.
Tydelighet er derfor noe jeg har fokusert mer på i ettertid. Ett annet viktig
moment er hvilken hastighet jeg underviser i. Ved tidligere veiledning har jeg
fått tilbakemelding om at jeg kan gå igjennom noe litt fort, dette går jo igjen
ved tydelighet også, men vil være spesielt relevant når det kommer til denne
spesialklassen. Hvis jeg skulle hatt en time i denne klassen igjen, hadde jeg
allerede lært mye av hvordan jeg underviste for basisgruppen og hvordan jeg
kunne gjøre ting annerledes.
Det å undervise når du vet at du blir filmet kan være ganske
skummelt. Det vil derfor være nyttig å tenke på hvilken verdi dette har for
ditt fremtidige arbeid. I bunn og grunn synes jeg ikke at noen lærer bør være
alene i noe klasserom, men når man må være det vil det absolutt være viktig å
kunne forberede seg. Det er derfor viktig å øve på dette fra starten av, og bli
åpen for å hjelpe hverandre og å kunne utvikle seg selv. Vi er aldri ferdig utlært.
Dette var derfor en veldig god opplevelse, selv om det kan være ubehagelig å se
seg selv på film.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar