Hei!
Jeg har i
løpet av mine praksisperioder vært rundt på fire ulike barneskoler. Bruken av
IT i timene og som hjelpeverktøy har vært veldig forskjellig både fra skole til
skole, men også fra lærer til lærer. Tilgjengeligheten har også vært veldig opp
og ned, noen skoler har flere klassesett med pcer, mens andre har kun et
datarom som går på rundgang mellom klassene, ofte utstyrt med et for lavt
antall pcer til at hver elev får en maskin.
På samme måte
er også reglene og tilgjengeligheten rundt mobiltelefonen veldig forskjellig.
Selvfølgelig skal ikke elevene ha fri tilgang til slikt og en eventuelt
medbrakt telefon skal ligge i sekken. Men hvorfor har noen skoler et så strengt
forhold til smarttelefoner at ikke læreren engang kan initiere bruk av
telefonen til egen undervisning?
Jeg utførte
et prosjekt med Kahoot (en onlinetjeneste jeg tidligere har postet om her på
bloggen) da jeg var i praksis sist. Med så mye påloggingskrøll og
tilgjengelighetsproblematikk som grunnskolene i Østfold har når det gjelder
pc-bruk så hadde det vært en befrielse når jeg vet at de fleste elevene i
klassen har med seg en smarttelefon at de kunne fått brukt den akkurat i den
ene timen! De elevene som ikke har med seg eller ikke eier en smarttelefon får
selvfølgelig utlevert en laptop.
Jeg forstår
at en ulempe ved dette er at elever som ikke eier en smarttelefon kanskje vil
føle litt på en slik ordning, men de vil nok mye heller at vi gjennomfører
timer som dette ved å sitte på en laptop enn at de ikke får prøve f.eks Kahoot
i det hele tatt. Det er i hvert fall mitt syn på saken.
Mvh,
Andreas
Jeg har også opplevd ulike regler rundt om på de ulike skolene når jeg har vært i praksis og jobbet som vikar. Bare en skole har tillat bruk av mobiltelefoner i undervisning, og som et verktøy i hjemmelekser. Alle de andre skolene har strenge regler om at telefonen ikke har noe på skolen å gjøre. Og hvis den skal være med, må den ligge avslått nederst i sekken!
SvarSlettDette kan gjøre at bruken av IKT blir begrenset. Jeg ser helt klart både fordelene og ulempene ved å tillate mobil i noen sammenhenger, men burde ikke skolene følge samfunnets utvikling i noe større grad?
Jeg har også erfart ulike regler rundt bruk av mobiltelefon i skoletiden. Mange skoler innfører strengere regler for bruk av mobil, noe som Anette påpeker med begrenset ikt i skolehverdagen. Jeg tenker at man må ha noen regler hvis man skal bruke mobiltelefoner i skoletiden. Dette bør være noen regler i forhold til "unødvendig bruk" som surfing på facebook og andre sosiale medier. Men mobiltelefonen kan være et verktøy i sammenheng med for eksempel nettsiden Kahoot.
SvarSlett