mandag 7. februar 2011

Second life

Jeg takker Ray for et fint framlegg av "Second life". For meg som er en mann som er passert midtlivs, så virket det i første omgang fremmed og ikke så aktuelt. Men dersom dette kan tilpasses noen av de fag vi har i grunnskolen, så kan det virkelig ha sin verdi.
Det minner litt om "story life"- metodikken hvor det gjelder å gå inn i historien og la elevene delta i den verden som historien dreier seg om. I "Story line" jobber elevene i grupper, de er personer med navn og rolle og skal være med å gjenskape den historiske situasjonen. Jeg har selv undervist i samme lokalhistoriske tema med og uten "Story-line" og har erfart at med "Story-line" så blir elevene mye mer engasjert i historien. Dette tror jeg fordi elevene lever seg mer inn i rollen og situasjonen som er der og da. Med "Story line" bruker vi figurer som papirdukker med liming og klipping. Det vi så av "Second life" har jo helt andre effekter enn papirdukker. Selv om de yngre gutta på bakerste benk klaget litt på grafikken i forhold til andre playstation -spill så gir jo "Second life" virkelig en innlevelse som overgår papirdukkene. Så utfordringen må bli å møte personer i vikingtiden, middelalderen og ikke minst i bibelhistorie-verden på "Second life". Da kan det bli fart i undervisningen.
Hilsen Tore

4 kommentarer:

  1. Synes du har et veldig godt poeng! Det er absolutt muligheter for å engasjere elevene ved bruk av "second life". Det gjelder å tenke litt utenfor boksen!

    SvarSlett
  2. Mange gode forslag til bruk av Second Life i skolen :) Gruppen jeg er på skal gjennomføre arbeidskrav 1 i Second Life, og jeg er veldig spent på å teste ut dette!

    SvarSlett
  3. Godt forslag til bruk av Second life i skolen!

    SvarSlett
  4. Dette ga oss noen gode innspill til hvordan det kan brukes i undervisningen. Fin forelesning av Ray.

    SvarSlett