mandag 7. februar 2011

DIGITALE VERKTØY I SKOLEN

Å kunne bruke digitale verktøy står i kunnskapsløftet som en av de 5 grunnleggende ferdighetene. Det er lett å glemme bort hvor mye dette faktisk innebærer. Digitale verktøy - det trenger på ingen måte kun å bety power point, og internettsøk.

Hva med bruk av treningsklokker i gym? Eller en god flysimulator eller google earth i geografien? Iphone har mange fantastiske applikasjoner – og kan for eksempel være et perfekt hjelpemiddel når man lærer om stjernehimmelen.

Bruk av GPS kan også på mange måter være nyttig. I gym eller naturfag kan for eksempel geocaching være en artig aktivitet. En slags skattejakt der man må bruke GPS for å finne fram. På veien kan man kanskje se på ulike blomster og småkryp. Om det dukker opp noen ukjente arter på veien er det jo bare å plukke opp iphonen og søke seg fram til hva det kan være.

Mulighetene er jo enorme! Det er i grunn bare å utforske mulighetene og virkelig nyte hvor mye det kan hjelpe oss i undervisningen.

Hvis du vil vite mer om geocaching kan du lese om det her: http://www.geocaching.com/ og her: http://www.geocaching.no/

4 kommentarer:

  1. Helt enig. Du har veldig mange gode poeng her. Der gjelder å vite hva man kan bruke forskjellige digitale verktøy til.

    SvarSlett
  2. Bra innlegg. Digitale verktøy skal inn i alle fag i skolen på fagenes premisser, og da er man nødt til å finne ut hvilke verktøy som kan gi nytteverdi i det enkelte fag.

    SvarSlett
  3. Veldig mange bra tips du kommer med her! :)Jeg likte spesielt forslaget om å bruke GPS i skolesammenheng.

    SvarSlett
  4. Jeg har også sett at de digitale ferdighetene fort blir glemt i visse fag, noe som ikke skal skje.

    SvarSlett