tirsdag 1. februar 2011

First or second life?

Denne våren er jeg student på studiet: Ikt for lærere og i kveld har jeg vært på forelesning av Ray Svanberg. Det er ganske fantastisk å lære om hvilke muligheter som finnes innenfor ulike tredimensjonale verdener. Du kan leve deg inn i ulike roller i en digital "fantasiverden"og du kan leve sammen med andre "familiemedlemmer" og "venner" i denne verdenen.
Kanskje er det greit at feks. barn skaper seg et fantasiliv som man kan flykte inn i når man har behov eller lyst til det? Det kan imidlertid virke noe skremmende at spesielt barn kan bli så opptatt av dette avatarlivet at de undrer seg over hvilken verden som egentlig er den virkelige.

7 kommentarer:

  1. Nå er det heldigvis 16 års aldersgrense på dette nettstedet, men det er sikkert ingen hindring for de som VIL inn der. Som forelder vil jeg nok vært svært skeptisk til Second Life. Pr.i dag ser jeg nok flest negative sider ved å "leve" et Second Life. Men mulig det er fordi det ennå er så ukjent for meg.

    SvarSlett
  2. Helt enig. Utrolig spennende å se hvilke muligheter som finnes. Det skal bli spennende å følge utviklingen videre i årene fremover. Hva blir det neste!

    SvarSlett
  3. Er helt enig med deg! Ser ikke helt den store gevinsen av å bruke Second life. Selv om det er viktig å være åpen for nye program, så er det også viktig å være kritisk. Hvor matnyttig er egentlig dette programmet i en skolesammenheng? Synes Second life blir nok et nytt "dataspill".

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Er også skeptisk til Second Life, både privat og i skolesammenheng. Som Ray nevnte i forelesningen, kan man lure på hva det gjør med følelseslivet til oss mennesker. Jeg ser heller ikke den store gevinsten med å bruke dette i skolesammenheng.

    SvarSlett
  6. Man må prøve det for å vite hva det er, og så la det ligge. Ikke la det bli en besettelse.

    SvarSlett