tirsdag 1. februar 2011

Digitalisering til nytte og besvær

I forelesninga til Hans Petter den 20. januar fikk jeg meg virkelig en oppvekker!

Han fortalte om en gammel bok fra 1086, som i senere tid ble gjort digital i 1986. I dag er boka fortsatt helt leselig mens den digitale har en svært utdatert teknologi som vanskelig lar seg åpne…

Det er ingen tvil om at digitalisering har mange positive sider. Det tar mindre plass, kan lett publiseres for så godt som hele verden, og er generelt praktisk. Vi tenker ofte at vi lagrer det på pc og ulike harddisker for da har vi oversikt over hvor vi har det, og mister det ikke så lett.

Spørsmålet er om resultatet i det lange løp er det motsatte? At vi med tiden i større grad mister dokumenter og informasjon ved å digitalisere alt? Hans Petter fortalte også at han hadde en harddisk med bilder som bare var en 4-5 år gammel. I dag fikk han ikke tak i driver til denne harddisken slik at han fikk opp bildene sine på dagens pc. Her snakker vi om 4-5 år, men hva om 50 år? 100 år? eller 1000 år? Vil det meste av dagens digitalisering være utdatert og umulig å hente frem?

Jeg sier ikke at vi skal slutte med digitalisering. Digitalisering har fantastisk mange muligheter og positive egenskaper, som vi bør bruke! Men burde vi kanskje være nøyere med å lagre viktig info også som papirdokumenter? Finnes det andre måter vi kan ta vare på det vi har, uten å stole blindt på at digitalisering er den eneste og beste måten?

Jeg har i hvert fall sendt inn en bestilling hos ”elitefoto” på de fineste bildene fra bryllupet mitt…

5 kommentarer:

  1. Dette var også nytt for meg! Jeg har hele tiden tatt det for gitt at jeg har bildene og dokumentene mine for evig så lenge jeg lagrer det på en ekstern harddisk. Et lite tips kan være å bestille seg ett lagringssted på internett. http://www.gjerrigknark.com/visit.php?id=6812 :)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Meget lurt å lagre de på Internett. Sørg for at flere i familien vet hvor de skal finne dem:)
    Gamle papirbilder kan scannes inn og digitaliseres. Veldig smart når flere vil dele på gamle bilder.

    SvarSlett
  4. Godt tips å lagre på nett. Men hvordan fungerer det da? Vil det da ligge åpent for alle, eller går det an å ha en passordbeskyttet side eller noe?

    SvarSlett
  5. Interessant innlegg. Vi har vel tatt det for gitt at bildene vi lagrer på eksterne harddisker osv skal fungere om noen år? Det har jeg... Kommentaren om å skaffe seg et lagringssted på nett var lurt. Det er ihvertfall helt sikkert at det å miste gamle bilder og minner er trist.

    SvarSlett