fredag 18. februar 2011

Reklame og facebook

Facebook er gratis, og du betaler ingenting for å bruke det. Allikevel er facebook et sted for masse reklame, som kan gi store penger til ulike aktører. Med andre ord er ikke bare facebook et nettsted hvor vi kan møte venner og bekjente, men også en stor kanal for reklame... Leste i Sarpsbrog arbeiderblad denne uka at mange av Sarpsborgs utesteder har alkoholreklame på facebook, og egne grupper for utestedene som du kan bli tilhenger av. Det kom frem i artikkelen i avisa at flere av utestedene ikke hadde tenkt over at slik reklame på facebook er ulovlig. Alkoholreklame generelt er jo forbudt i Norge. Det er forståelig at utestedene når mange med sine tilbud, og at de kan tjene ekstra på å reklamere for events og billig alkohol. Akkurat dette er ulovlig, men tenkt på alle andre firmaer ol som også har reklame på facebook. Så facebook kan også sees på som en pengemaskin, noe vi kanskje ikke tenker over? Uansett, man forstår at facebook er stedet å reklamere på når det er 500 millioner brukere på verdensbasis.

12 kommentarer:

  1. Mener jeg har lest et sted at facebook har en verdi på 42 milliarder kroner, så det er absolutt en pengemaskin!!

    SvarSlett
  2. Ja, en pengemaskin er det helt sikkert! Satt på flyplassen i Hong Kong og ved siden av meg satt det ihvertfall 4 kinesere som var på Facebook mens de ventet på "Go to gate" Følte meg nesten litt familiær når jeg så de sitte med Facebook siden:)Tenk så mange som bruker Facebook hver dag, hver time:) Måtte selv gå inn da jeg endelig kom på nett igjen...måtte jo oppdatere meg..he..he:)

    SvarSlett
  3. Det er blant annet mye av denne reklamen som facebook tjener så mye på. (Bortsett fra bilder og ting lagt ut av andre personer).

    SvarSlett
  4. Det er reklame over alt i dagens samfunn, men jeg synes det ekstra mye reklame på facebook...

    SvarSlett
  5. Reklame er jo den beste form for markedsføring. Det er opp til oss å velge å se på den.

    SvarSlett
  6. Er litt usikker på utsagnet om at det er forbudt med alkoholreklame på Facebook. Facebook har base i USA, og da er det vel amerikanske lover og regler som gjelder?

    SvarSlett
  7. Det er noen innstillinger man kan endre som velger hva slags reklamen man ser på facebook, men som regel er reklamen basert på hva du gjør på facebook og hvilke søkeord du bruker.

    SvarSlett
  8. Interessant blogginnlegg som jeg egentlig ikke har tenkt over tidligere. Noe å fundere på.

    SvarSlett
  9. Det blir kanskje litt det samme med apper/ spill på mobil, de har mange gratis spill, men hver gang du spiller dukker det opp reklame, og om du vil slippe reklamen ja da må du betale.

    SvarSlett
  10. Dette var noe jeg egentlig ikke har tenkt så mye på. Men absolutt noe vi bør tenke på.

    SvarSlett
  11. Dette er noe jeg egentlig ikke har tenkt så mye over, men som ble veldig klart for meg når jeg leste dette innlegget.

    SvarSlett
  12. Kjedelig med reklame som bestandig forstyrrer blikket.

    SvarSlett