onsdag 9. februar 2011

Fronter, positive og negative sider

Jeg har selv brukt en del fronter som elev i videregående skole, og nå på høgskolen. Jeg ser at fronter har en del positive og negative sider ved seg.

Fronter har ført til at det er enklere å kommunisere lærer, elever i mellom uten at andre har tilgang til alt som skrives. Det er ikke alltid at det er like greit å legge ut informasjon på nettet som alle kan se. Fronter gjør det mulig å ha et digitalt klasserom hvor elever og lærere kan kommunisere om fagstoff. Fronter har også gode skjema der informasjon om elevene kan legges. Blant annet kan man legge inn mailadresse til alle elevene på fronter slik at man har et oppslagsverk hvis man skal nå elever. Dette kan både lærer og elever benytte seg av.

I fronter kan man lage prøver. Jeg har selv ikke laget en prøve på fronter, men har hørt andre si at det er tidkrevende, og at man ikke nødvendigvis får så mye mer ut av å ha en prøve på fronter enn på papir. Bortsett fra at det faktisk går an å dele prøver man lager på fronter hvis jeg ikke husker helt feil. Selv hadde jeg prøver på fronter da jeg gikk på videregående. Særlig hadde vi avkryssningsprøver. Jeg syntes dette fungerte greit, men det var kanskje litt for enkelt å jukse, fordi vi fikk ta prøvene i fritiden vår.

I fronter prøver man å skape et digitalt klasserom. Man kan legge ut ukeplanen på fronter, skrive meldinger til hverandre osv. Dette betyr ikke at det er så mye bedre enn det fysiske klasserommet. Noen henger seg kanskje litt for mye opp i at all kommunikasjon skal skje gjennom fronter.

4 kommentarer:

  1. Jeg hadde også noen prøver i Fronter på vgs, men ofte opplevde vi at passord ikke fungerte og andre tekniske problemer. Så da må det jo vurderes om det er mer hensiktsmessig å ha prøver på Fronter fremfor på papir.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig i at fronter har positive og negative sider. Selv synes jeg at fronter i mange tilfeller blir rotete og uoversiktlig, da lærere bruker fronter ulikt og en må "lete seg frem" til hvor informasjon ligger. Tanken med å ha et digitalt klasserom er god, men spørsmålet er vel om det brukes fornuftig.

    SvarSlett
  3. Jeg bruker fronter ganske mye i min jobb som lærer. Synes det fungerer forholdsvis bra, men jeg skjønner frustrasjonen til noen foreldre og elever. Fronter kan virke rotete og uoversiktlig. På vårt trinn bruker vi det digitale klasserommet til å legge ut lekseplaner, lenker, oppgaver m.m, og vi lærere bruker det mye i forbindelse med samarbeid om ukeplaner/lekseplaner. Elevene bruker det nok ikke så mye som vi hadde ønsket...mange har problemer med data og nettverk hjemme, derfor må vi også gi ut alt av skriv/beskjeder i papirformat.

    SvarSlett
  4. Fronter er en genial samarbeidsplass for en skole, og det er superlett å bruke det.

    SvarSlett