mandag 28. februar 2011

Animasjonsfilm

Animasjonsfilm i skolen er morsomt og lærerikt for elevene. Det er enkelt å bruke, og gir et morsomt resultat som elevene blir stolte av. Vi brukte programmet animator DV da vi lagde animasjonsfilmer i skolen. Man kan da bare koble til et web cam på PC-en, og lage en enkel stop motion film. Man kan også bare bruke et vanlig kamera, og ta mange bilder der det som skal beveges, beveger seg svært sakte. Det er viktig å tenke på at lyset skal være mest mulig likt på alle bildene, og at kameraet står stille. Det er viktig at alle elementer på bildet bare beveger seg litt av gangen, og ikke har noen brå bevegelser. Filmen bør ikke være så lang, og det bør ikke skje for mye på for kort tid.

Selv har jeg laget animasjonsfilm der elevene sitter på rekke og forsvinner en etter en inn i veggen. Det er veldig enkelt å lage. Hvis man bare bruker kamera, legger man enkelt bildene etter hverandre i movie maker. Elevene elsker produktet, og synes alltid det er morsomt å se seg selv på film. :)

12 kommentarer:

  1. Jeg har hatt lyst til å lage animasjonsfilm med klassen min, men vi har dessverre ikke webkameraer. Men det går selvfølgelig an å bare bruke et vanlig kamera også! Skal jammen ta tak i det og få til en liten film!!

    SvarSlett
  2. Jeg har bare brukt vanlig kamera i min animasjonsfilm og det fungerer kjempe bra det også!

    SvarSlett
  3. Det fine med animasjon er at det er lett å få inn ulike fag i en motiverende ramme. For eksempel kan man få elevene til å snakke på engelsk, og lage kulisser i kunst og håndverk. Bare å bruke fantasien :)

    SvarSlett
  4. Mange gode tips her! Det åpner seg en helt ny verden for elevene. Selv syntes jeg det var kjempe gøy å produsere en kortfilm, så jeg kan godt forstå hvor gøy elevene synes dette er! Dette skal jeg prøve ut i en klasse en gang!

    SvarSlett
  5. Jeg lagde animasjonsfilm i 7.kl rett etter jul, og de syntes det var kjempemorsomt! De var veldig interesserte og motiverte! Absolutt noe å prøve i en klasse!

    SvarSlett
  6. Takk for mange flotte tips :-)

    SvarSlett
  7. Så moro! Det vil jeg prøve når jeg er ferdig utdannet lærer. Hvis noen av filmene ligger på åpent nett, hadde det vært morsomt å se ferdig resultat.

    SvarSlett
  8. Jeg har laget animasjonfim med mine elever, men det er ikke noe man gjør på en time. Det krever både kunnskap om programmene man skal bruke, at man har utstyr nok og at det tekniske er på plass. Også om det er et egnede rom hvor utstyret kan stå i perioden man jobber. Dersom man er alene med en klasse på 23 elever så må man sette av litt tid. Jeg vet det er mange lærere som kvier seg og ikke lager animasjonsfilm med elevene sine. Det må kursing og litt praksis til for lærerne før de føler seg trygge nok. Men det er dessverre ikke et prioritert område i skolen.

    SvarSlett
  9. Prøvde meg også på den sekvensen med å forsvinne i veggen. Full klaff!! Elevene gjorde så godt de kunne med å holde fokus på arbeidsoppgavene, som var å gjøre minst mulig bevegelse. Lot de også delta i selve prosessen med å lage film, la da alle bildene over på felles område, så de kunne lage hver sin.

    SvarSlett
  10. Animasjonsfilm slår alltid godt an hos elevene. Bare gode erfaringer med dette.

    SvarSlett
  11. Hørtes kjempe spennende ut å lage animasjonsfilm med elever! Høres ut som det krever veldig mye av både lærer og skole i forhold til utstyr, men absolutt noe jeg vil prøve!

    SvarSlett
  12. Veldig spennende program, har jobbe litt med det i skolen da elevene lagde presentasjoner om seg selv. Funket bra !

    SvarSlett