torsdag 10. februar 2011

Facebook for store og facebook for små..?

På dette kurset, IKT for lærere, går det både studenter og lærere. Jeg er litt nysgjerrig på hva dere mener om å ha elever og/eller deres foresatte som "venner" på Facebook. Det finnes de som har elever og/eller foresatte på sin "venneliste". Jeg personlig kunne aldri lagt til dem som "venner" eller godtatt forespørsler. For meg ville dette være å gå over en grense for jobb og privatliv. Jeg har en datter som går i barnehage, og jeg har heldigvis ikke opplevd at disse har lagt til meg på sin "venneliste", men jeg har venninner som har ansatte i barnas barnehage på sine "vennlister". Så hva er deres meninger om dette? Er det eventuelt greit med tidligere elever for dere?

ps! Jeg er helt sikker på at min datter på snart 3 år sa "facebook" istad.

9 kommentarer:

  1. Enig i at det er bra å holde jobb og privatliv adskilt. Er forsatt bare student, men jeg vil nok ikke bli venner med elever og foreldre på facebook i fremtiden.

    SvarSlett
  2. Helt enig!

    Ved å ha elever og foreldre som venner på facebook er skillet mellom privat og jobb blitt svært tynt. Jeg tror vi skal være personlige med elever og foreldre, men ikke privat, og ved å sleppe de inn på facebook har vi krysset videre til privat. Jeg tror at man som lærer fort blir mindre profesjonell i sin jobb om man ikke greier å holde dette skillet...

    Men, hvis noen der ute har elever og foreldre på facebook og ikke ser det som noe negativt vil jeg gjerne høre mer om deres tanker om det!

    SvarSlett
  3. Kan si meg enig i kommentarene ovenfor. Jeg vil helt klart holde et skille mellom jobb og det private. Det er ikke nødvendigvis alt som skjer i mitt liv som jeg synes at elever skal vite om. Elever kan lære læreren å kjenne, uten at man trenger å være venner på facebook.

    SvarSlett
  4. Jeg vil også komme til å holde privatlivet mitt langt unna elever og foresatte. Jeg hadde aldri godtatt tidligere elever, elever, eller foresatte til elevene på facebook. De har jo strengt tatt ikke noe med hvem jeg snakker med på fritiden, og hva jeg gjør. Jeg hadde heller ikke gitt ut mitt personlige telefonnummer til fri bruk. Beskjeder kan skrives i den gode gamle meldingsboken! ;)

    SvarSlett
  5. Jeg synes det er veldig greit å skille på privatliv og arbeid. Jeg er venn med en av mine tidligere elever, men har lagt denne eleven i en egen gruppe på facebook. Ellers har jeg ikke godtatt noen av forespørselene jeg har fått fra elever eller foreldre. Nå er ikke jeg den mest aktive facebookbrukeren, men man vet aldri hva andre legger ut av bilder og kommentarer.

    Jeg har mobilnummeret mitt stående på lekseplanen. Det er absolutt ikke noe problem. Jeg har gitt beskjed om at foereldre og elever kan sende meg melding eller ringe meg om det er noe VIKTIG! Og det repekterer de! Synes det er veldig greit at de har det i tilfelle det skulle være noe spesielt!

    SvarSlett
  6. Synes det er viktig å skille privatliv og arbeid, men det er ikke alltid like lett. Jeg legger ikke til mine elever som venner på Facebook, men det hender jo at man får venneforespørsler fra foreldre. Mange av foreldrene møter jeg på andre arenaer, særlig fordi man hører til i sammen bygd og venngjeng. Viktig å ikke bli for privat og tenke seg godt om før man legger ut noe på Facebook. Men det bør man jo gjøre uansett. Synes mange ganger at det tar litt av på Facebook....man trenger jo ikke å skrive alt man foretar seg.

    SvarSlett
  7. Nei, det er noen som tar litt av på facebook, er enig i det. Man kan jo velge å ha en litt offentlig facebook-profil, og da er det jo ikke så farlig hvem man godtar.

    Så bra at foreldre og elever respekterer tilgangen til mobilen din. Kanskje jeg gir dem det selv etter hvert, når jeg blir lærer;)

    SvarSlett
  8. Arbeidsliv og privatliv bør holdes adskilt. Kanskje ikke kollegaer, men elever ville jeg aldri lagt til på min facebook profil.

    SvarSlett
  9. Ja, helt enig med å holde adskilt arbeidsliv og privatliv.
    Det er ikke sikkert det er så lett å stå foran en klasse og måtte forklare hvorfor man har lagt ut bilder eller kommentarer som egentlig er rettet mot voksne, kjente mennesker. Det er sikkert fort gjort, og dermed også lettere om man ikke har elever og foresatte på sin venneliste.

    SvarSlett