tirsdag 1. februar 2011

SECOND LIFE
Spennende og interessant forelesning i dag om SECOND LIFE. Forelesningen ble holdt av Ray Svanberg.
SECOND LIFE er sikkert et morsomt spill, og det åpner sikkert for muligheter som jeg ennå ikke kjenner til. Spennende å tenke hva det kan brukes til i undervisningssammenheng.
Er SECOND LIFE en arena hvor vi positivt kan utnytte hverandres ressurser på? Hva slags utbytte kan våre elever ha av dette? Mulighetene for bruk i flere fag er sikkert mange, men vil vi kunne se økt læringsutbytte hos elevene rent faglig sett?
Er dette spillet helt ufarlig? Hva med spilleavhengighet? Hva med virkelighetsoppfatningen til den enkelte? Vil det å leve gjennom en avatar på SECOND LIFE forstyrre det å leve et virkelig liv? Når det virkelige livet går enn i mot, vil man da flykte inn i fantasiverden på SECOND LIFE? Eller kanskje vil det å "lykkes" som avatar gjøre at man står bedre rustet i virkelighetens verden?
Jeg sitter igjen med mange spørsmål, og må innrømme at jeg blir nysgjerrig på dette nettstedet og hva det inneholder av muligheter og begrensninger.


7 kommentarer:

  1. Jeg er også utrolig spent på hvilke muligheter Second life har.

    Det første som slår meg er riktignok at mulighetene begrenser seg veldig for bruk i grunnskolen ettersom siden har 16års grense.
    Jeg tenker også at det kanskje er gode grunner til denne aldersgrensa..?

    SvarSlett
  2. Jeg ser også mange muligheter Second life har. Litt mer usikker på om grunnskolenskole elever er den riktige målgruppen.

    SvarSlett
  3. Aldersgrensen begrenser nok barns muligheter til å være med her. De forsøkte å lage et eget ungdomsområde, men det har nettopp blitt lagt ned: http://en.wikipedia.org/wiki/Teen_Second_Life
    Det er imidlertid interessante samarbeidsmuligheter for voksne lærere.

    SvarSlett
  4. Synes det du stiller mange viktige spørsmål i blogginnlegget her! Hvordan den enkelte takler balansen mellom spillverdenen i second life og det virkelige liv synes jeg er interessant. Siden noen av oss skal prøve ut second life i løpet av våren, får vi kanskje kjenne på dette selv...

    SvarSlett
  5. Det å kunne "gjemme seg" bak en avatar kan også virke betryggende for enkelte elever, særlig i forhold til mobbing. Man lager jo en fremstilling av seg selv slik man ønsker å vises når man konstruerer en avatar. Nettmobbing kan (og mest sannsynlig vil) forkomme via en kanal som f.eks Second Life, men man kan kanskje oppleve en trygghetsfølelse ved å eksistere gjennom en avatar?

    SvarSlett
  6. Jeg fikk dessverre ikke vært på denne forelesningen. Har planer om å "prøve det ut" for å se hva det egentlig dreier seg om. Høres både spennende og speielt ut. Jeg gleder meg til å høre hva slags erfaringer de har gjort seg de som skal jobbe med dette denne våren.

    SvarSlett
  7. Jeg fikk desverre ikke muligheten til å prøve ut dette spillet/pedagogiske virkemiddelet fordi det tydeligvis krever en god del av datamaskinen. Dette var veldig synd siden jeg hadde gledet meg til å flykte ut i en virkelighetsnær verden som en fryktløs avatar:)

    SvarSlett