torsdag 3. februar 2011

Second life

Second life har sine negative og positive sider, slik som alle andre program. Jeg synes en av de positive sidene er at du kan ha kontakt med andre som befinner seg langt unna, spare miljøet og en del penger. Et annet pluss er at du kan se ulike deler av verden visuelt. Alle kan sitte i Paris mens de snakker og ser på Eiffeltårnet. Men hvor lærerikt er egentlig Second life? Lærer elevene bedre av å være inne på Second life og å se på Eiffeltårnet eller lærer de best av å se tårnet fra Google Earth? Jeg er også skeptisk i forhold til aldersgruppen. Kanskje passer det best for elever på videregående og mennesker som reiser mye. En annen sak jeg synes er viktig å dra frem er hvor stillesittende samfunnet kommer til å bli. Summa summarum så er det uansett veldig bra at vi har en del program å velge mellom. Dette gjør at hver enkelt lærer selv kan vurdere hva som passer best for sitt trinn.

5 kommentarer:

  1. Veldig enig i mye av det du sier her. Et annet poeng jeg synes kan være skremmende med Second Life er at barn, og voksne, kan miste sitt virkelige liv, fordi de bare er på Second life! De kan miste litt perspektiv på hva som er viktig i det virkelige liv. Det er fort gjort å bli avhengig av slike spill.

    SvarSlett
  2. Det har faktisk forekommet ved flere anledninger at personer som deltar i Second Life er med fornøyd med sitt liv i Second Life enn i sitt virkelige liv. Jeg synes at man bør være forsiktig med å definere spill som asosialt, for det er faktisk en av de mest sosiale kanalene barn og ungdom interagerer gjennom. Vi har en tendens til å tenke at spill ikke fungerer godt nok pedagogisk, men jeg tror nok det heller at spill sliter med relevansen i forhold til tema.

    PS: Det finnes en god del innslag på NRK nett-tv om virtuell virkelighet og Second Life. (http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/146516/)

    SvarSlett
  3. Syns det er skremmende hvis folk er mer fornøyd med livet i Second Life enn det virkelige liv. Tror ikke dette er bra med tanke på sosialisering, dersom Second Life blir en erstatning til first life på fritiden. Vi mennesker trenger å oppleve nære og gode relasjoner til andre mennesker i det virkelige liv.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i at det er skremmende dersom noen lever hele sitt liv på Second Life, men tror og håper dette er svært sjeldent :)

    SvarSlett
  5. Jeg er enig i mye av det du sier. Det finnes mange måter å "se verden på" gjennom dataskjermen. Second life er et alternativ.

    SvarSlett