torsdag 17. februar 2011

Dynastree, en ny måte å lage familietrær på!

Tips til et program man kan lage familietrær med:

Jeg hadde et prosjekt med andreklassinger da jeg var i praksis. Vi skulle undervise i tema familie, og vi skulle blant annet lage familietrær sammen med elevene. Siden IKT-ressursene på skolen var litt begrenset, delte vi klassen i to, slik at halvparten av klassen laget dette familietreet for hånd på papir, mens den andre halvparten gjorde dette på en internettside som heter www.dynastree.com.

Det var ganske lite opplæring som skulle til før elevene skjønte hvordan de skulle lage dette familietreet. De fikk egne passord og brukernavn slik at de kunne logge inn på denne nettsiden hjemmefra også. Vi opplevde faktisk at elever kom på skolen og fortalte at de hadde vært på dynastree og rettet litt og ført på enda flere familiemedlemmer hjemmefra. Dette synes jeg var et flott prosjekt, og elever og foreldre likte det også!

3 kommentarer:

  1. Det høres jo veldig morsomt ut! Det må jeg prøve med mine elever også. Det er jo et prosjekt som barn og foreldre kan gjøre sammen også....flott når alle parter blir engasjert:)

    SvarSlett
  2. Takk for godt tips! Notert meg nettstedet, kanskje finner jeg en fin anledning til å bruke dette når jeg kommer ut i jobb =)

    SvarSlett
  3. Så flott. dette er absolutt er prosjekt som kan brukes.

    SvarSlett