Kom over denne videoen på youtube og det satte virkelig i gang tankene. I forlesningen vi hadde om eTwinning og digitalt samarbeid 27.01.2011 ble det vist en video i samme animasjonsstil. Videoen er en animering av en forelesning Sir Ken Robinson hadde for RSA (Royal Society of Arts) om undervisningsgrunnlag. Den tar også opp litt om problematikken rundt medisinering av barn med ADHD.
Er det slik at skolen er fanget i den veldig firkantete forstillingen som Sir Robinson fremstiller her? Blir elevene i dagens skole overbevist om at det kun eksisterer ett svar? Jeg er både enig og uenig med Robinson i hans fremstilling av læreren i dette foredraget. Jeg synes det virker som at Robinson mener at læreren også sitter fast i en bestemt ramme og at man har vanskelig for å bryte ut av denne rammen. Det er klart at man kan finne enkeltpersoner som faller inn under denne kategorien, men at siden pedagogikken hele tiden er under utvikling så har læreren alltid mulighet til forandre undervisningen. Derimot synes jeg det er flere veldig spennende poeng som Robinson trekker frem i forlesningen, særlig det han sier om "divergent thinking".
Anbefaler alle å se denne filmen og gjerne se videre på videoer fra RSAnimate, for dere med iPhone så har RSA laget sin egen applikasjon hvor alle forelesningene er tilgjenglig rett på mobiltelefonen. Disse videoen ligger også fritt tilgjenglig på youtube.
PS: Anbefaler også å se denne filmen om motivasjon.
Katrine:
SvarSlettBra å se at man ikke alltid er enige med slike som Robinson. Jeg syns det er viktig å se hva man mener selv og hva man er enige i. Bra skrevet!
Kjenner ikke helt igjen denne beskrivelsen som blir gitt i denne videoen. Føler ikke at dette er situasjonen i norsk skole.
SvarSlett