Det er viktig at vi som lærere
ikke snakker negativt om Facebook eller glemmer at det eksisterer. De fleste
ungdommene er der, og vi må gjøre dette til noe positivt. Vi mener at en lærer
bør opprette en egen lærerprofil på Facebook som kan brukes i skolesammenheng.
Her kan læreren opprette egne grupper med elevene eller de kan ha elevene som
venn hvis eleven syns det er greit. Gjennom egen praksis har vi sett at lærere
har kommunisert med sine elever gjennom Facebook, og erfaringen deres var god.
Her kan man legge ut beskjeder, som for eksempel husk på hjelm og skøyter til
gymtimen i morgen. De fleste unge har Facebook, men de som ikke har det vil
ofte få beskjeder via andre. Beskjeder på Facebook sprer seg som ill i gress, men
det er viktig å poengtere at dette ikke kan være eneste kommunikasjonskanalen.
En annen positiv fordel med dette
er at læreren kan følge med på hva elevene driver med på fritiden. Vi mener
ikke at lærerne skal være nysgjerrige, men at man skal vise interesse for
elevene sine. Ved å følge litt med her vil man kunne finne ulike årsaker til
ting som skjer i skolehverdagen. For eksempel fikk vi se i praksis at det var
en mobbeepisode som skjedde, og det viste seg at opphavet var Facebook. Læreren
vil da få mer innsikt i det som foregår.
Det er ikke alle elever som har de
samme forutsetningene hjemme. Det er derfor viktig at skolen tar et ansvar for
å snakke med elevene om Facebook. Det er viktig at man ikke legger ut ting som
kan såre andre eller at man legger ut ting som er ulovlig. For eksempel kan man
ikke ta bilder av hvem som helst og legge ut. Det kan de bli politianmeldte
for. Vi tror at ikke alle elever er informert om slike ting.
Hvis læreren velger å bruke
Facebook som noe positivt i skolen, må man ikke glemme å informere foreldrene.
Og man kan heller ikke ta utgangspunkt i at alle foreldrene kjenner til mediet.
Vi mener derfor at læreren bør sørge for at foreldrene får en liten innføring i
hva dette er og hvordan vi velger å bruke det positivt i skolen. Med foreldrene
på laget, blir hverdagen til lærerne bedre.
Andrea
Wang Krogstad, Bjørg-Anita Strand og Janne M. Johannesen
Bra innlegg. Facebook har kommet for å bli , derfor er det viktig at vi lærere bruker det på en positv måte. En egen lærerprofil er en god ide, i tilegg til en egen klasseside.
SvarSlettDet høres spennende ut. Hadde vært morsomt å hørt om det var noen som hadde noe erfaring med en aktiv bruk sammen med elever.
SvarSlettFint innlegg. Jeg tror at det kan være en bra vei å nå elevene, å følge med på det de er opptatt av.
SvarSlettJeg er veldig enig med deg... Det er ikke vits å lokke ned rullgardina for facebook når det egentlig kan være en fin ressurs! Hvis man har litt nettvett og klarer å holde seg profesjonell, så ser jeg ingen problemer med å bruke facebook mellom lærere og elever.
SvarSlettFint innlegg! Er enig at det kan være positivt å bruke facebook i skolen.
SvarSlettDette er spennende! Det er flere lærere som eksperimenterer med å bruke Facebook i skolen. Tror det kan fungere godt, så lenge man har nettvett som Madeleine skriver.
SvarSlettDe fleste elever på ungdomsskolen er på facebook og bruker facebook hver dag. Det kan sikkert være lurt å opprette en lærerprofil og legge til elevene sine der. Da kunne elevene kommunisert med læreren utenom skolen hvis det var ting de lurte på eller trengte hjelp med.
SvarSlettBra innlegg, synes det er på tide at vi er litt positive til facebook! Og jeg er veldig enig i at det skal være med måtehold og at informasjon om facebook ville hjelpe elevene, slik at de kanskje ikke legger ut de bildene som det ble bråk om! veldig smart at læreren laget en "lærer-profil", det hadde jeg ikke tenkt på før;P
SvarSlettHelt enig her! Jeg underviser i en 9. klasse, og har opprettet en Facebookgruppe med dem slik at de kan få beskjeder og stille spørsmål her. Har kun hatt positive erfaringer med dette så langt! I tillegg kreves det ikke at man er "venn" med dem på Facebook for å være i samme gruppe, så da slipper de å føle at jeg "stalker" dem.
SvarSlett