onsdag 22. februar 2012

Film i undervisningen av Tor-Arild, Nils-Håkon og Thomas


Film i undervisningen av Tor-Arild, Nils-Håkon og Thomas

Innledning
Da ingen på vår gruppe ikke har noen fast klasse valgte vi å filme et undervisningsopplegg der vi underviste hverandre i et selvvalgt program/side med en viss pedagogisk verdi som vi hadde kjennskap til fra før av.
Nils – Photostory
Tor – Movie Maker
Thomas - Grooveshark
Mål
Gi de øvrige studentene grunnleggende innsikt i bruk av PS, MM og GS
Gjennomføring
Gjennomgangen gikk greit studentene var litt brydd i førsten over å bli filmet men det løsnet veldig fort da alle kjenner hverandre godt fra før av. Undervisningen foregikk på ett grupperom i trygge omgivelser. Selv om alle kjente til den aktuelle programvaren/siden fra før lærte de fleste noe nytt, da innenfor Grooveshark og Moviemaker. Alle studentene virket veldig fornøyd med hvordan opplegget hadde fungert selv om det var litt kunstig.
Refleksjon
Når vi så gjennom filmene fikk alle seg en liten overraskelse Tor hadde en tendens til å gå mye fram og tilbake foran de andre studentene mens Nils og Thomas hadde en tendens til å prate seg bort i undervisningen.
Dermed ble alle klar over noe som de kunne forbedre på med hjelp av filmen. En viktig forutsetning for at filming av timen skal gå i orden er at alle er trygge på hverandre og at det foregår i trygge omgivelser. Det er ikke til å komme bort i fra at det er mye læring å hente ved å filme undervisningen.

2 kommentarer:

  1. Dette innlegget hadde en morsom vri :-). Skjønner at dere hadde det morsomt når dere jobbet med dette...;-).

    SvarSlett
  2. Morsomt å lese om erfaringene deres! Kreativt og lærerikt.

    SvarSlett