tirsdag 21. februar 2012

"Grooveshark"

“Grooveshark”
Ett gratis musikkprogram som kan brukes i musikktimen
Av
Tor-Arild
Nils-Håkon
Og
Thomas Eugen

Gen. Info:
Grooveshark er en USA basert gratis musikktjeneste der du kan “streame” musikk fra nettet.
Hvordan melde seg inn?
Det eneste du trenger å fylle ut er din epost adresse og ett selvvalgt brukernavn samt et selvvalg passord. Så det er veldig enkelt å komme i gang.

Fordeler
Du slipper lydreklame i mellom sangene og det er flere artister å velge mellom da firmaet som står bak tjenesten er USA basert og derfor har tilgang til flere sanger (25 millioner) enn for. eks. Spotify(10 millioner) og Wimp (8 millioner).
Du kan lage egne spillelister som er lagret på brukeren din som du kan ta fram på pc-en din når du måtte ønske det.
Ulemper
Du må ha internett forbindelse for å høre på sangene. Du må tåle å se reklame på siden når du logger deg inn og søker etter artister og sanger.
Hvordan bruke det i skolesammenheng
Kompetansemål fra musikkfaget for 10.trinn fra UDIR:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjenkjenne og beskrive musikalske stiltrekk fra improvisert musikk og rytmisk musikk
  • diskutere særtrekk ved rytmisk musikk, kunstmusikk og norsk, samisk og andre kulturers folkemusikk og gjøre rede for egne musikkpreferanser
  • gjenkjenne og benevne forskjellige instrumenter og ensembler innenfor ulike sjangere
  • uttrykke og formidle refleksjon om musikk som kunst- og kulturuttrykk og som underholdnings- og forbruksvare
  • gjøre rede for hvordan musikk gjenspeiler trekk ved samfunnsutvikling og ungdomskultur og hvordan dette kan komme til uttrykk gjennom ulike former for rytmisk musikk, kunstmusikk og norsk, samisk og andre kulturers folkemusikk
En stor del av kompetansemålene i musikkfaget går ut på at elevene skal lytte. Da artist utvalget er så utmerket kan du i forkant av en musikktime lage en spilleliste som tar for seg populærmusikk for ungdom fra 50-, 60-, 70-, 80-, 90- og begynnelsen av 2000 tallet. Noe som vil være tidsbesparende i forhold til å rote seg gjennom en haug med cd-er.
Link(er)

Ordforklaringer
Streaming = sangen er midlertidig lagret på siden du fant den (og ikke på pc-en) og er derfor ikke å regne som ulovlig kopiering.

7 kommentarer:

  1. For et flott tips:) Dette kommer jeg garantert til å benytte meg av!

    SvarSlett
  2. Takk for godt tips! Jeg skal selv (forhåpentligvis) bli musikklærer, så dette skal jeg ta med meg videre :)

    SvarSlett
  3. Det her var jo veldig lurt og lett. Nå vet jeg hva jeg kan bruke hvis jeg blir satt som vikar i en musikktime :)

    SvarSlett
  4. Kjempe fint tips! Det høres helt supert ut.

    SvarSlett
  5. Dette var nyttig! Kommer sikkert til å prøve det ut:)

    SvarSlett
  6. Kjempefint tips. Musikkfaget er en av de fagene jeg syns det er vanskeligst å undervise i, i og med at enkelte skoler har lite læringsmateriell innen det faget. Denne skal jeg teste...

    SvarSlett
  7. Oi, takk for tips! Dette skal jeg ta med meg både i jobb som musikklærer og som privatperson. Har aldri hørt om dette før, og det er alltid spennende å prøve ut noe nytt! :-)

    SvarSlett