onsdag 8. februar 2012

Arbeidskrav - undervisningsopplegg


Jeg har valgt å lage et undervisningsopplegg til en type interaktiv tavle som heter eBeam. Til eBeam-tavlen hører det til et program som heter eBeam Scrapbook. Det kan lastes ned på jobbpc-en eller hjemmepc-en slik at undervisningsopplegget kan gjøres ferdig på forhånd. Da kan det enkelt hentes fram i klasserommet. Tankemåten i eBeam Scrapbook er mye av den samme som i PowerPoint. Man kan lage en eller flere sider hvor man kan sette inn bilder, tekst og hyperkoblinger.  

Jeg tok utgangspunkt i dette målet i Kunnskapsløftet, og lagde et undervisningsopplegg om istiden tilpasset temaet i 2. klasseboken Cumulus. 

“beskrive korleis steinalderfolk levde som jegerar og samlarar, ved å fantasere rundt dei første menneska som kom til landet vårt etter istida”

Gjennomføringen

Undervisningen fungerte som en samtale mellom lærer og elever om hvordan klimaet og leveforholdene var under istiden. De forskjellige sidene (forhåndslaget i eBeam Scrapbook) med bilder av isdekte landskap, illustrasjon av jordkloden og kart over isens utbredelse fikk elevene til å komme med innspill og jeg kunne utdype med mer fakta. Jeg hadde lagt inn hyperlinker, og sammen gikk vi inn for å se på isens smelting etter istiden, og til yr.no for å sammenligne dagens klima med hvordan vi kunne tenke oss at det var under istiden. Underveis var det også noen spørsmål hvor elevene fikk komme fram for å skrive svar på tavlen. Helt til slutt hadde jeg lagt inn link til nettstedet til Cumulus hvor det ligger et par oppgaver som egner seg godt til interaktive tavler. Disse fikk noen av elevene komme frem og løse. Opplegget fungerte veldig bra, og elevene var aktive og fulgte interessert med underveis.

5 kommentarer:

  1. Ved skolen vår har vi også e-beam tavler. Det er ikke så mange skoler som har disse tavlene. Derfor er det spennende å se hva andre for til ved bruk av denne programvaren.

    SvarSlett
  2. Dette hørtes veldig spennende ut, og mye mer morsomt både for læreren og ikke minst elevene med en slik type undervisning. Jeg har ikke vært borti e-beam tavle, men dette er noe jeg virkelig skal sette meg inni og prøve ut i neste praksisperiode.

    SvarSlett
  3. Spennende opplegg. Min erfaring er også at det er mye lettere å få elevene engasjert med interaktive tavler.

    SvarSlett
  4. Har aldri brukt Ebeam før så dette var nyttig lesing for meg!! Takk :)

    SvarSlett
  5. Flott lesing. Jeg har også opplevd at elevene syns det er gøy å holde på med smartboardoppgaver.

    SvarSlett