onsdag 22. februar 2012

"10 år med PC i alle fag"

Kommentarer og erfaringer rundt artikkelen ” 10 år med PC i alle fag”

Jeg har hentet artikkelen fra ”Bedre skole” nr. 1/2009, side 38 (pdf). Der omtales PC gjennom 10 år, av daværende assisterende rektor ved Nesodden VGS, Esten Aas-Eng.

Selv om han refererer til en skolehverdag i den videregående skolen så kjenner jeg meg godt igjen i det han skriver. Jeg vil bruke punktene han har til å reflektere over min egen arbeidshverdag, erfaringer og hvordan IKT er der jeg jobber.

1. Teknologien må fungere:

Selv om min fartstid som lærer i skolen er forholdsvis kort (ca 2 år) så kan jeg se en forandring. De siste årene har IKT ansvarlige på skolen vært nye lærere med en helt annen innstilling til IKT enn hva det var før. Selv om teknologien kan trøble innimellom synes jeg det hele har blitt mer stabilt. Dette gjelder også det organisatoriske og logistikken rundt det hele.

2. Unngå distraherende programvare.

Sommeren etter det første halvåret mitt ble det innført passord for installering av programvare på datamaskinene. Dette har gjort at verken elever eller lærere får mulighet til å installere noe. Alt skal gå gjennom den IKT ansvarlige på skolen. Dette er en veldig god løsning. Det blir mindre bug med maskinene og de fungerer bedre, og over lengre tid.

3. Bruke egne krefter i kompetansehevingen og gi korte kurs når læreren trenger det.

I en arbeidshverdag er det mye som skal gjøres, planlegges og dokumenteres. Hvis lærerne i tillegg får tredd et program, som de ikke ser for seg å bruke, nedover hodet, vil evt kurs være penger kastet ut av vinduet. Det er mer spennende å sitte på arbeidsrommet å få introdusert noe nytt av en kollega. Det er som regel noe nevenyttig som man kan bruke der og da, og som er alderstilpasset.

Det er når det kommer nye tekniske duppeditter (programvare) i klasserommene at man kan få kurs eller en enkel innføring i dette. Lærere, som elever, lærer ved at de kan se at dette er nyttig og det kan jeg brukes videre.

4. Læreren må ha tid til å venne seg til teknologien.

Det må gis rom og tid til ny teknologi. Etter egen erfaring lønner det seg å begynne med det enkle og heller ekspandere når man føler at man har kontroll over programmet og lignende. Starten på noe nytt innen IKT må også passe med hva læreren skal bruke det til. Hvis det ikke blir brukt i hverdagen vil man glemme fort og det vil bli tidkrevende å lære seg det på nytt.

Som Esten Aas-Eng sier er det de siste årene at det har kommet løsninger man er godt fornøyd med i vår IKT- hverdag. Jeg er helt helt enig der.

Mesteparten av de siste 10 årene har jeg selv sittet på skolebenken, og jeg føler virkelig at IKT i skolen er på riktig vei i forhold til den utviklingen vi har i samfunnet…

… selv om det fortsatt er en stykke igjen å gå.

5 kommentarer:

  1. Veldig bra, Marianne! Jeg er enig i alle punkter:)

    SvarSlett
  2. Jeg er enig i det du sier, men velger å reflektere litt videre... Det er viktig at skolene også investerer i nok teknologi. På noen skoler har de for eksempel kun interaktive tavler i et klasserom på hvert trinn eller kun i noen trinn. Jeg mener at de må sørge for at alle klasserom har nok teknologi til å kunne bruke det i det daglige. Har lærerne teknologien tilgjengelig vil det også være større sannsynlighet for at de bruker det.

    SvarSlett
  3. Enig i punktene jeg også, og også i det Janne skriver. Teknologien må være tilgjengelig for lærerne på skolene, ellers så blir det ikke en del av hverdagen.

    SvarSlett
  4. Syns veldig mange skoler har dårlig tilgang til gode pcer. Mange skoler har pcer som man nesten må vente halve timen før de slår seg på!
    Syns også lærere må tørre å prøve seg frem på egenhånd når de blir introdusert for nye programmer. Mange er veldig enkle å lære seg.

    SvarSlett
  5. Jeg må si meg veldig enig i punktene du reflekterer rundt her. Vi har fortsatt en lang vei å gå, men vi er godt i gang. Mye av dette har med innstilling å gjøre, og mange er redde for det som er ukjent. Heldigvis går vi generasjoner i møte, både når det gjelder lærere og elever, som er mer åpne for det nye som finner sted innenfor teknologien. Selv har jeg alltid funnet ut av nye ting på egenhånd, og ser ikke på nytt innen teknologien som noe skummelt, men heller en ny utfordring. Halve gleden med alt det nye er å kunne utforske og prøve ut!

    SvarSlett