mandag 6. februar 2012

Elever og lærere som venner på FB?

Jeg er snart ferdigutdannet som lærer, og har jobbet litt i skolen ved siden av studiene dette året. Litt etter litt har problematikken jeg har ventet på dukket opp: Elevene begynner å legge meg til som venn på facebook. Det er veldig varierende og individuelt hva folk legger ut av privat informasjon på dette nettstedet, og personlig har jeg vel kanskje ikke noe på profilen min som ville sette meg i noe dårlig lys. Likevel har jeg nå, kanskje mest som prinsippsak, valgt å opprette en egen "lærerprofil". En annen mulighet kunne også ha vært å legge dem i en egen liste som skjuler visse deler av profilen (feks bilder, videoer osv)...

Mange skoler har klare regler ang denne "venne - elev - problematikken" der man ikke har LOV til å kommunisere med elever på FB, mens andre legger opp til at dette er frivillig (under visse forutsetninger naturligvis).

Personlig mener jeg at facebook er en fin måte å kunne kommunisere med elevene sine på, da dette garantert er en nettside de unge besøker mer enn feks fronter o.li. Så lenge man klarer å skille mellom privatlivet og jobblivet (lærerrollen), så synes jeg at FB kan være en god ressurs. Man kan diskutere lekser, skoleturer/arrangementer osv på en veldig tilgjengelig måte.

På en annen side, kan FB fort bidra til problemer. For det første synes jeg man virkelig skal tenke seg om før  man blottlegger bilder og personlig informasjon på facebook, da dette raskt kan bli brukt mot deg eller manipulert. Dessuten skal en huske på at selvom man feks ikke skriver noe "farlig" på statusen sin, er det viktig at man har litt privatliv også. Trenger virkelig elevene å vite om alt du skal og alt du gjør og mener? Jeg mener det er viktig å vite hvor grensa går, da denne grensa kan være ganske hårfin. Som lærer skal man opptre profesjonelt i alle sammenhenger, og da gjelder dette også på facebook hvis man velger å koble dette inn i jobbsammenheng.

Jeg er rett og slett bare nyskjerrig på hva dere mener (?), og vil med dette innlegget sette igang en åpen og ærlig diskusjon rundt dette temaet.


14 kommentarer:

  1. Jeg synes dette var veldig interessant og tankevekkende lesing. Det er helt klart noe å tenke på.

    SvarSlett
  2. En øvingslærer jeg hadde en gang for mange år siden hadde noen synspunkter på dette med kommunikasjon med elevene sine over nettet. Han var godt oppe i årene, men hadde alle elevene sine på msn (som det var den gangen). Han mente at lærere og voksne bør vise at de er tilstede på alle arenaer, også nettet, slik at ikke barn og unge kan herje fritt der uten tilsyn. Det er jeg enig i.

    Da jeg begynte som lærer for en 6. klasse for noen år siden tenkte jeg akkurat som deg og hadde en liten vurdering på om jeg skulle legge til elevene som venner da de spurte. Skillet mellom privatperson og profesjonell blir mindre, og man er nødt til å tenke gjennom hvilke signaler man sender til elevene gjennom ulike statuser og bilder. Jeg endte opp med å lage en begrenset profil til elevene mine (selv om jeg vanligvis ikke legger ut noe særlig der). Elevene vet jo godt hvordan facebook fungerer, og skjønte jo sikkert at de ikke fikk tilgang til alt på profilen min, men det virket ikke som om de brydde seg om det. Etterhvert som tiden gikk, så var egentlig erfaringen med å ha elever på facebook udelt positiv for min del. Jeg oppdaget at noen elever tok kontakt på facebook for å prate litt når de trengte det. Det syns jeg var fint. Jeg fikk kontakt med dem på en litt annen måte og avstanden mellom oss ble på en måte litt mindre. Det syns jeg gjorde at vi fikk et bedre forhold. Nå som disse elevene har blitt ganske store og ikke lenger går på min skole, er det morsomt å ha de på facebook for å se hvordan det går med dem videre her i livet. Og når nye elever spør meg om vi skal være venner, så svarer jeg ja. Har enda ikke opplevd at det slår negativt ut, så enn så lenge syns jeg det går greit for min del. Men hva med elevenes foreldre, når de legger deg til som venn på facebook? Den sitter litt lenger inne for min del...

    SvarSlett
  3. Jeg er delvis enig med Eline. Jeg er helt enig om at man må følge med i utviklinga og være "tilstede" der elevene er. Personlig har jeg valgt å ikke legge til elevene. Det er nok mest fordi jeg ikke har hatt en klassekontaktstilling, som jeg syns gjør det mer naturlig å ha en slik "gruppe". En annen problemstilling er at det er 13 års-aldersgrense få face. Mange elever blåser i dette, er det da riktig av oss som lærere å overse dette?

    SvarSlett
  4. Mange gode synspunkter i både selve hovedinnlegget og kommentarene. For min del er det mye positivt å opprette en lærerprofil på FB. Dette muliggjør å sende ut viktige beskjeder til elevene hvis det skulle skje en endring evt. hvis noen elever skulle trenge hjelp med leksa.

    En annen variant er at elevene kan ta kontakt via Fronter der det er mulighet for at elevene kan sende mld. på eftermiddagen hvis de skulle ha noen spørsmål ang. lekser osv... Men dette er noe hver enkelt skole må avgjøre selv på egenhånd.

    SvarSlett
  5. Under lærerstreiken for snart to år siden, måtte vi dessverre avlyse en klassetur. For at det ikke skulle herske stor usikkerhet dagene i forveien om dette ville vi gjerne informere elevene. Jeg la ut beskjeden på fronter, men visste jo at ikke elevene kom til å gå inn der når det var streik og skolefri. Jeg hadde en del av elevene på facebook, og sa fra der, med beskjed om at de fikk videreformidle til sine klassekamerater. Det var kjekt. Facebook er en fin kommunikasjonskanal de fleste har tilgang til i disse dager.

    SvarSlett
  6. Spennende og veldig aktuelt tema! Jeg synes også at det er viktig å "møte" elevene der de er. Men er fortsatt skeptisk til hvor mye man skal dele med dem, må evt. bli en lærerprofil som er tingen.

    SvarSlett
  7. Spennende og veldig aktuelt tema! Jeg synes også at det er viktig å "møte" elevene der de er. Men er fortsatt skeptisk til hvor mye man skal dele med dem, må evt. bli en lærerprofil som er tingen.

    SvarSlett
  8. Dette er et interessant tema som har mange aspekter å ta hensyn til. Jeg personlig synes det er viktig at en lærer møter elevene "der de er" og da kan det å være venn med de på facebook være et alternativ. Forøvrig mener jeg helt bestemt at læreren bør ha en egen "lærerprofil" på facebook for å hindre at privatlivet blir brettet ut for elevene (og/eller foreldrene). Da har læreren mulighet til å følge litt med på det sosiale samspillet mellom elevene og har mulighet til å fange opp digital mobbing som man ellers ikke ville sett. Samtidig kan man basert på det man ser på facebook lære elevene om nettvett og hvordan personvern fungerer. For øvrig vil jeg understreke at læreren ikke skal bruke mye av fritiden sin på dette, men kanskje kunne ta en titt en gang i blant.

    Når det gjelder å bruke facebook som en kommunikasjonskanal mellom lærer og elev mener jeg at dette er noe som bør tas opp på et foreldremøte og i felleskap utarbeide retningslinjer for dette.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja før man lager en evt. lærerprofil kan det jo være greit å høre med foreldrene først slik at man oppnår en "vi" holdning sammen med foreldrene.

      Slett
  9. Et bra innlegg. Fint at noen setter fokus på dette. Selv har jeg valgt å ikke være venner med elevene mine. Hvis man har behov for annen kommunikasjon enn den man har på skolen kan man fint bruke Fronter.

    SvarSlett
  10. Gjennom erfaring fra praksis har jeg sett at lærerne har brukt dette på en fornuftig måte.

    Man kan opprette en egen lærerprofil hvor man har elevene som venner. Via facebook kan man legge ut påminnelser som for eksempel husk skøyter til gymtimen i morgen etc. For selv om ikke alle har Facebook vil informasjonen spre seg til alle. Og man kan følge litt med på hva elevene foretar seg. Det er faktisk en del situasjoner som oppstår som har sitt opphav her. Da får læreren bedre innsikt i saken. Jeg mener selvfølgelig ikke at læreren skal følge med på hva alle elevene foretar seg, men det er en del man kan snappe opp her.

    SvarSlett
  11. Spennende tema som blir mer og mer aktuelt på flere sosiale medier. Er ikke ferdig utdannet ennå, men tror jeg ville brukt en "lærerprofil" hvis jeg skulle blitt venn med mine elever. Syntes samtidig det er viktig det som Marianne sier om at det er 13-års aldergrense på facebook. Det er absolutt noe vi som lærere bør respektere både av hensyn til foreldre og elever.

    SvarSlett
  12. Jeg godtar ikke noen av mine elever på facebook. Jeg føler de ikke har noe inne på min facebook-profil å gjøre. Trenger de å kontakte meg utenom skoletiden, kan de evt. ringe eller bruke fronter.

    SvarSlett
  13. Jeg vil gjerne lage en ny FB konto i fremtiden som lærer, slik at jeg kan kommunisere og hjelpe elevene mine!

    SvarSlett