onsdag 8. februar 2012

Arbeidskrav - Film

I dag filmet jeg en liten snutt av undervisningen min. Å se på den etterpå ga ingen store overraskelser, men den ga litt rom for ettertanke og refleksjon. Det er ikke lenge siden jeg gikk på lærerskolen og fikk veiledning og tilbakemeldinger i praksisperioden. På jobben min har vi det også slik at rektor kommer på klassebesøk en undervisningsøkt, og i etterkant av dette har vi en medarbeidersamtale med tilbakemeldinger. På grunn av dette føler jeg at jeg har et realistisk og godt innblikk i hvordan min undervisning er. Når det er sagt mener jeg at det svært viktig å vurdere sin egen undervisning. Til det kan film være et nyttig redskap. Man får virkelig se seg selv gjennom andres øyne. Jeg fikk i dag noen små tips selv. Dagens undervisningsøkt var ingen spennende og nytenkende økt, men en kort repetisjon på tavla om ukas bokstav. Likevel har jeg gjort meg noen tanker. For eksempel kan jeg godt skrive enda litt større på tavla, og jeg syns også jeg burde bli flinkere til å rette blikket litt mer til de bakerste pultrekkene i klasserommet. Jeg ser jo dit også, men har lettere for å ha fokus lengre framme lengre perioder av gangen. Dette skal jeg tenke på framover i undervisningen min, og jeg kan dermed konkludere med at film som vurderingsverktøy fungerte for min del. Det er noe å huske på for fremtiden også.

8 kommentarer:

  1. Å filme sin egen undervisning virker uten tvil til å være et bra verktøy for å vurdere sitt eget arbeid. Jeg er student, og min erfaring så langt i klasserommet er med medstudenter og praksislærer til stede. Jeg kunne absolutt tenkt meg å prøve ut filming da jeg skal ut som lærer. Men jeg lurer litt på om en klarer å slappe helt av og gjennomføre undervisningen som vanlig når en vet at kameraet filmer. Det er kanskje noe som må gjøres flere ganger, slik at man blir mer vant til det.
    Det er også et bra tiltak at rektor tar seg tid til å observere undervisningen og at dere har en medarbeidersamtale etterpå. På den måten får du en god tilbakemelding på din lærerpraksis, samtidig som rektor vet hva som foregår i klasserommene på skolen. Personlig synes jeg at det burde vært mye mer slik praksis i skolen. Det er en viktig faktor for å opprettholde et bra undervisningsnivå!

    SvarSlett
  2. Det å filme undervisningen er uten tvil et nyttig verktøy for å kunne evaluere opplegget man har laget og gjennomføringen av det. Noen ganger må man se seg selv "utenifra" for å kunne oppdage uvaner og områder som man bør forbedre seg på, og man klarer kanskje å være mer naturlig foran et kamera enn foran rektor eller andre i administrasjonen. Jeg er for øvrig ening med Beate at det å filme seg selv er en treningssak og man må venne seg til å opptre naturlig.

    Mange lærere får gjøre som de vil i klasserommet uten at noen blander seg inn, men ved at man selv tar grep og evaluerer seg selv kan man kvalitetssikre undervisningen slik at elevene får størst mulig læringsutbytte.

    SvarSlett
  3. Flott innlegg. jeg tror også at det kan være et nyttig verktøy for evaluering.

    SvarSlett
  4. Film har jeg tro på som en godt verktøy for å finjusetere undervisningen samt fange om momenter som lett kan gå i glemmeboken.

    SvarSlett
  5. Ikke bare er en slik liten filmsnutt bra for egen refleksjon, men også for at elevene skal kunne tenke over egen adferd i en overgangssituasjon.

    SvarSlett
  6. Jeg tror også det er nyttig å filme egen undervisning en gang i blant. Da kan man se på hva man gjør bra og hva man eventuelt kan forandre på. Jeg har også stor tro på kollegaobservasjon. Det kan også være en fin måte å få tilbakemelding på egen undervisning på.

    SvarSlett
  7. Har selv ikke prøvd å filme mens jeg underviser, men i fare for gjøre nettopp de samme feilene om og om igjen må jo dette være en super måte å fange opp det på. Føler du at det er naturlig med et kamera? Eller blir man litt tilgjort?

    SvarSlett
  8. Spennende refleksjoner rundt undervisningen din! Er også veldig fint å høre at skolen du jobber på har gjevnlige kvaltitetskontroller av undervisningen. Jeg mener dette er veldig viktig!

    SvarSlett