søndag 5. februar 2012

Fronter


For et par år siden hadde jeg liten erfaring med bruk av Fronter. Jeg forstod i teorien hvordan det skulle brukes, men benyttet meg ikke nevneverdig av det. Hadde også inntrykk av at elevene mine syns det var litt kjedelig. Så bestemte en kollega og jeg oss for å gjøre en innsats for å få elevene til å bruke Fronter mer. Vi ønsket en læringsplattform hvor vi kunne kommunisere med elevene, og legge ut diverse informasjon til dem. Vi bygde opp en side med store overskrifter, border, farger, ukas nyheter, bilder og linker til morsomme og nyttige nettsider. I begynnelsen premierte vi elevene litt for bruken. Vi la ut små gåter, spørsmål eller beskjeder gjemt rundt på siden hvor det stod at den første som oppdaget det og ga oss riktig svar skulle få belønning. I tillegg oppfordret og motiverte vi elevene til å gå inn på Fronter daglig for å følge med på ny informasjon. Det fungerte. Elevene var stadig inne og sjekket Fronter, og vi var flinke til å oppdatere. Det var så kjekt å ha et felles sted å ha alt av dokumenter! Her visste elevene at de fant timeplan, ukeplaner, viktig informasjon og andre skriv fra skolen. Elevene fikk også velge om de ville levere leksene i egne leksemapper på Fronter eller i vanlig skrivebok. Flere benyttet seg ofte av Fronter til leksene. I tillegg hadde vi innleveringer på Fronter som vi jobbet med både på skolen og hjemme. Da skrev elevene i et fronterdokument slik at de fikk tilgang til det de skrev på uansett hvor de var. Også i arbeidsøkter på data brukte vi Fronter. Da hadde jeg på forhånd lagt ut linker til nettressurser hvor de skulle gå inn og jobbe.  Av og til hadde vi også prøver på Fronter. Ettersom bruken tok seg opp, så vi virkelig nytteverdien av denne læringsplattformen i forhold til samarbeid mellom oss og elevene. For elevene ble det iløpet av kort tid et naturlig verktøy, og de syns også det var kjempegøy.

9 kommentarer:

  1. Så hyggelig å høre om dine positive erfaringer med fronter. Jeg visste ikke at det var så mange muligheter med fronter, så det var veldig nytteverdi i det du skrev for min del.

    SvarSlett
  2. Dette var nyttige erfaringer i forhold til hvordan man kan få opp bruken av Fronter i klassen.

    SvarSlett
  3. Katrine:
    Morsomt at det er så mange muligheter der. Får nok undersøke litt på Fronter selv ;)

    SvarSlett
  4. Fronter er et veldig bra verktøy. De elevene jeg har sett bruke fronter syns dette verktøyet er veldig nyttig å bruke; både på skolen og til hjemmearbeid.

    SvarSlett
  5. Jeg blir veldig inspirert av å lese om hvordan du oppfordret elevene til å bruke Fronter aktivt. Det er superviktig at læreren er flink til å oppdatere, snakke om og bruke plattformen også på skolen. Kjempefint at du har klart å få til et bra samarbeid med elevene der! Det er, som du sier, en kjempefin måte for elevene å kunne ha tilgang på dokumenter både hjemme og på skolen.

    SvarSlett
  6. Jeg brukte selv fronter når jeg gikk på videregående skole og jeg opplevde at det var veldig variabelt hva de forskjellige lærerne kunne om denne plattformen. Noen så potensialet, mens andre så på Fronter som tungvint og unødvendig. I praksis opplevde jeg akkurat det samme. Noen lærere gjorde masse ut av denne plattformen, mens andre skydde det som pesten.

    Jeg syns det er veldig positivt at dere har valgt å sette dere skikkelig inn i Fronter slik at dere kan utnytte dets potensialet til det fulle. Jeg tror både dere som lærere og elevene vil tjene mye på den ekstra innsatsen dere har lagt inn, og ikke minst foreldrene som har enkel tilgang til informasjon og kan følge opp barna sine nærmere hvis de ønsker det! Et utrolig bra initiativ!!

    SvarSlett
  7. Selv møtte jeg ikke Fronter ordentlig før jeg kom til HiØ, og var ikke helt overbevist med en gang. Mye av grunnen var at lærerne som brukte det, visste relativt lite om hva de drev med. Det ble mye knoting og tull før det virkelig var på plass. Nå som jeg har sett hvordan Fronter fungerer, er jeg veldig positiv til plattformen. Jeg har også sett det i bruk i praksis, både på barneskolen og ungdomsskolen. Her finnes det mange verktøy som kan gjøre hverdagen lettere for både elever og lærere. Alt er samlet på ett sted, og all informasjon kommer inn og ut der. Et verktøy jeg håper holder seg i mange år framover, slik at jeg også kan få glede av det når jeg kommer ut i jobb som lærer!

    SvarSlett
  8. I Fredrikstad kommune der jeg jobber er det et krav at alle skoler skal benytte Fronter. Fronter er en læringsplattform med masse muligheter når man først setter seg inn i det. Det å lære elevene de grunnleggende funksjonene for hvordan laste opp/lagre dokumenter og endre dokumenter i Fronter er viktig, slik at de behersker dette.år

    Når elevene behersker det grunnleggende er Fronter en god nøkkel til å levere inn dokumenter. I fjor høst laget klassen min skoleavis i Fredrikstad Blad, og da benyttet vi Fronter aktivt for å ta vare på dokumenter. Det var også veldig enkelt for meg som lærer å gå inn i innleveringsmappene og kontrollere det elevene arbeidet med underveis, og gi tilbakemeldinger og veiledning.

    Fredrik Hansen

    SvarSlett
  9. Dette var veldig interessant! Nå vet jeg hvordan vi kan motivere elevene til å bruke fronter :)

    SvarSlett