torsdag 16. februar 2012


Bruk av Photostory i undervisningen

Photostory kan brukes fra de laveste klassene. Det er et enkelt program som i utgangspunktet er selvforklarende. Du får hele tiden underveis beskjed om hva du skal gjøre, skritt for skritt. Det finnes mange muligheter for bruk av dette programmet. Det er mulig å sette inn tekst, bilder og lyd. Lyd kan være både musikk og kommentarer. På de laveste trinnene kan man lage historien i fellesskap. Elevene kan bidra med tekst, opplesing, sang og tegninger. Elevene kan også bruke digitalt kamera selv, og sette tekst og musikk til bildene. Elevene opplever det som svært motiverende å arbeide med dette programmet fordi de får et «profesjonelt» sluttprodukt.

I henhold til kompetansemålene i Kunnskapsløftet skal elevene etter både 4. og 7. trinn kunne følgende:

Etter 4.klasse

·         Drøfte noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster.

·         Lage fortellinger med å kombinere ord, lyd og bilde.

Etter 7.klasse

·         Lage sammensatte tekster med bilder utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt å ved hjelp av digitale verktøy.

·         Forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst.

De ferdige produktene kan fremføres for andre klasser eller for foreldrene. Når elevene blir litt eldre er det fint å bruke dette programmet som bearbeiding av stoff man f. eks. har gjennomgått i naturfag, samfunnsfag og historie.

Susanne Andersen, Wenche Scott Hagen og Anne Grete Lindahl


7 kommentarer:

  1. Jeg hadde ikke brukt photostory før vi brukte det til vår egen bildefortelling nå. Er enig i at det er et enkelt, brukervennlig program, og kommer garantert til å bruke det med elever i fremtiden.

    SvarSlett
  2. En gang i praksis for noen år tilbake fikk elevene selv bruke photostory for å fortelle en historie om London på engelsk, noe som jeg syntes fungerte bra. Da de både kan kombinere tekst og bilder samtidig.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig med dere. Det er lettere å starte med photostory enn moviemaker. Jeg skal selv ha et prosjekt på 6.trinn der vi skal bruke digitale fortellinger. Kjempe spent på hva elevene får til!

    SvarSlett
  4. Jeg er helt enig, jeg og! Photostory er et supert redskap, og som kan brukes helt ned til de laveste trinn i skolen, da det er såppass enkelt.

    Har selv planer om å bruke photostory i vårt internasjonale prosjekt, så det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis!

    SvarSlett
  5. Photostory kan brukes av både lærere og elever og er veldig brukervennlig.
    Jeg var med på et prosjekt av 6. klasse, hvor de gikk sammen to og to og skulle lage en Photostory om et land, og snakke på engelsk. Elevene fikk til dette veldig bra, og de var utrolig stolte da dette ble vist fram til klassen.

    SvarSlett
  6. Jeg brukte Photostory i geografi i 7.klasse en gang. Alle elevene skulle lage en Photostory om et valgfritt land. Det fungerte veldig bra. Alle elvene jobbet veldig godt hele tiden. En grunn til det var nok fordi alle Photostoryene skulle vises for klassen til slutt.

    SvarSlett
  7. Photostory er et flott pedagogisk program. I praksis lagde vi eventyr i 3. kl. Da tegnet eleven tegninger som de skannet inn og leste inn eventyrer til bildene. Det ferdige resultatet ble lagt på Youtube til stor begeistring!

    SvarSlett