søndag 5. februar 2012

Nettressurser

I jungelen av nettressurser er det ikke lett for oss lærere å ha oversikten. Da er det kjekt med en samleside man kan benytte seg av for å finne fram. www.moava.org – del og lær – er en slik side. Det er gratis, trygt for elevene og enkelt å bruke. På Moava er det samlet nettressurser etter først nivå, deretter fag. På denne siden kan man finne nettsider hvor elevene kan jobbe med ulike aktiviteter innenfor mange forskjellige fag. Siden er enkel å navigere på for elevene, og fungerer som en portal videre til andre nettsteder. Ofte er det linker til så mange nettsteder at man må hjelpe elevene med hva som er aktuelt å gå inn på i forhold til det de jobber med. Man kan også bruke siden for å finne, bilder, musikk, lyder og video.

Det er egen side for foresatte og egen side for lærere. Lærerens side er delt inn i kategoriene undervisningsopplegg, ikt for lærere, fagartikler, sosial kompetanse, spesialpedagogikk, klasseledelse, skole-hjem samarbeid, skolebiblioteket, nettvett, interaktive tavler, gratis programvare og offentlig informasjon. Det er med andre ord mye å hente for en lærer der inne også.

Jeg syns siden er veldig nyttig, og bruker den mye når jeg planlegger min undervisning, og jeg sender også elevene inn på de ulike nettressursene jeg har funnet der.

(Moava brukes også til hjemmesideløsninger for skoler og barnehager, og tilbyr mye mer enn det jeg har omtalt her. Dette har jeg ingen erfaring med da jeg kun bruker siden som en lenkeside til andre skolerelaterte nettressurser)

5 kommentarer:

  1. Jeg bruker også Moava mye i IKT undervisningen for elevene mine på 3. trinn. Det er en veldig god side med masse flotte oppgaver innen ulike fag.

    SvarSlett
  2. Så bra! Takk for informasjonen. Det blir bra når jeg kommer ut og skal jobbe som lærer.

    SvarSlett
  3. Aldri hørt om denne nettsiden! Den virket veldig bra. Får teste den ut i undervisningen.

    SvarSlett
  4. Supert med tips til undervisning! Falt ikke så verst i smak hos min 7-åring heller:)

    SvarSlett
  5. Spennende, har aldri hørt om den nettsiden før! var selv inne og tittet litt og den virket kjempe flott. enkelt å finne frem, god bruk av farger og bilder som forklarer aktivitetene, denne siden skal jeg legge på minnet!

    SvarSlett