onsdag 22. februar 2012

Undervisning på film

Nå her jeg filmet meg selv i starten på en undervisningsøkt. Jeg startet opptaket når klokka ringte, for da fikk jeg i samme opptak se hvor lang tid elevene brukte på å komme seg inn etter friminuttet. Senere tenkt å vise dem dette og reflektere på hva de kan gjøre bedre/ forsette med.

Aller først kan vi si at det er rart og interessant å se seg selv fra en annen vinkel i undervisningssituasjonen.

Opptaket jeg gjorde ble gjort i starten av en mattetime. Jeg gikk gjennom leksene som hadde vært tideligere denne uka. På forhånd skannet jeg inn lekse slik at elevene selv kunne være delaktige når vi laget fasiten på SmartBoarden. Alle elevene fikk komme opp på tavla og sette strek mellom riktig stykke til svaret.

Som man kan se sitter alle elevene rolig og følger med. Det er stor stas å få lov til å komme opp på SmartBoarden. Til tross for et digitalt kamera med dårlig mic så syns jeg stemmebruken er bra! Snakker rolig slik at det er mulig for alle elevene å henge med. Bruker et språk som er tilpasset 3.klassingene.

Der filmen slutter så har jeg lagt inn to interaktive terninger som kan brukes til å lage gangestykker. Dette var for at elevene skulle få en smakebit, og senere kunne bruke dem på egenhånd.

Ser i ettertid at det å filme en leksegjennomgang kanskje ikke var så lurt siden det blir mye av det samme. Hvis jeg skal filme igjen vil jeg starte når alle elevene er inne og når jeg skal stare på nytt tema, evt repetisjon.

Jeg kan også bli flinkere til å ha fokuset bakover. Filming fra bakerst i klasserommet gir meg et godt bilde på hva de bakerste driver med.

Ser at den ene eleven er med på hele gjennomgangen, men at når vi er ferdig så henter han boka J. En annen elev, stille og rolig, sitter ganske lenge og roter i sekken. Dette er i hvert fall noe å ha i bakhodet.

7 kommentarer:

  1. Må si jeg lo litt når jeg leste det siste avsnittet. Er mye man får med seg på film som man ikke får med seg ellers.

    SvarSlett
  2. En ting er sikkert, man får et helt annet overblikk fra en helt ny vinkel! Lærerikt for oss lærere å se oss selv og elevene på film.

    SvarSlett
  3. Helt enig. Har ikke filmet meg selv ennå, men fikk noen tips her på hva som kan være lurt å tenke på på forhånd .

    SvarSlett
  4. Jeg ser at du har gjort gode refleksjoner over ditt undervisningsopplegg. Og at man får med seg hva elevene driver med når man underviser, er en bonus når man skal filme seg selv :-).

    SvarSlett
  5. Det å filme in undervisning er ikke så dumt. Der får man et overblikk slik du sier om hva som er bra, og hva som man må forandre på. Et tips er at det er lurt å "glemme" at kameraet er der...ellers så blir det litt kunstig;-)

    SvarSlett
  6. Alle burde nesten filmet seg selv en gang i en undervisningstime. Kan nok lære mye av det, også se mye rart.

    SvarSlett
  7. Film er definitivt et nyttig verktøy! Det å se seg selv er litt skremmende men en viktig erfaring. God læring, men litt knotete å få til i hverdagen synes jeg. Men jeg ville ikke være denne opplevelsen foruten.

    SvarSlett