torsdag 23. februar 2012

Interaktive tavler

I vår gruppe syns vi bruk av interaktive tavler er helt genialt. Tanken bak vårt undervisningsopplegg var å motivere elevene til læring. Og det klarte vi via bruk av Smartboard. Vi hadde i oppdrag å undervise en 3. klasse om været i naturfag. Klassen hadde valgt Gaia som skoleverk, og vi brukte den som utgangspunkt for undervisningen. Vi startet vår undervisning med å lese høyt fra boka, og diskutere med elevene det vi leste underveis, og vi stilte kontrollspørsmål. Når ny kunnskap var innlært brukte vi den interaktive tavlen også til elevoppgaver. Vi hadde oppgaver som tok for seg det de hadde lært denne dagen, men også repetisjon fra forrige undervisningsøkt. Dette for å sikre at alle hadde fått med seg det de skulle. Og var det ting de ikke hadde lært, så var det mulig å ta dette opp igjen sammen med oppgavene. På denne måten fikk elevene en repetisjon av både gammel og ny kunnskap.

Det at vi brukte den interaktive tavlen var en stor motivasjonsfaktor for elevene. De fikk vite i forkant at de skulle få komme opp på tavla og svare på spørsmål. Dette gjorde at de var 100% skjerpet. Når vi startet med elevaktivitetene var samtlige elever aktive. Alle rakk opp hånda for å få lov til å komme opp og svare. Og samtlige hadde rett svar. På denne måten fikk vi bevist at det å bruke interaktive tavler gir motivasjon for læring. Vi hadde også planlagt det slik at det var nok spørsmål til alle elevene.

Men når det er sagt er det også viktig å poengtere at muligheten for bruk av interaktive tavler må være til stede. På det stedet vi gjorde vår undervisning var det ikke interaktive tavler i hvert klasserom. Det var kun en tavle pr trinn. Dette gjør at man ikke kan bruke tavla til enhver tid, og vi opplevde at tavla ble veldig lite brukt blant lærerne. Det å bruke for eksempel Notebook er tidkrevende. Men jo mer trening man får, jo enklere går det. Og derfor er det viktig at skolen legger til rette slik at man kan bruke det når det faktisk kan brukes i undervisningen.

Et annet argument for å benytte seg av interaktive tavler er at man kan lagre det man gjør i timen som en egen fil. På denne måten fikk vi lagret det elevene både kunne og ikke kunne, slik at vi kunne repetere det vi så det var behov for. Og man kan revurdere sin egen undervisning i etterkant.

Andrea Wang Krogstad, Bjørg-Anita Strand og Janne M. Johannesen

2 kommentarer:

  1. Flott innlegg. Jeg mener også at det er et flott verktøy i undervisningen, og at det må inn i alle klasserom.

    SvarSlett
  2. Det er et fantastisk verktøy som er kommet for å bli. Det fenger elevene på en helt ny måte.

    SvarSlett