Det
at vi brukte den interaktive tavlen var en stor motivasjonsfaktor for elevene.
De fikk vite i forkant at de skulle få komme opp på tavla og svare på spørsmål.
Dette gjorde at de var 100% skjerpet. Når vi startet med elevaktivitetene var
samtlige elever aktive. Alle rakk opp hånda for å få lov til å komme opp og
svare. Og samtlige hadde rett svar. På denne måten fikk vi bevist at det å
bruke interaktive tavler gir motivasjon for læring. Vi hadde også planlagt det
slik at det var nok spørsmål til alle elevene.
Men
når det er sagt er det også viktig å poengtere at muligheten for bruk av
interaktive tavler må være til stede. På det stedet vi gjorde vår undervisning
var det ikke interaktive tavler i hvert klasserom. Det var kun en tavle pr
trinn. Dette gjør at man ikke kan bruke tavla til enhver tid, og vi opplevde at
tavla ble veldig lite brukt blant lærerne. Det å bruke for eksempel Notebook er
tidkrevende. Men jo mer trening man får, jo enklere går det. Og derfor er det
viktig at skolen legger til rette slik at man kan bruke det når det faktisk kan
brukes i undervisningen.
Et
annet argument for å benytte seg av interaktive tavler er at man kan lagre det
man gjør i timen som en egen fil. På denne måten fikk vi lagret det elevene
både kunne og ikke kunne, slik at vi kunne repetere det vi så det var behov
for. Og man kan revurdere sin egen undervisning i etterkant.
Andrea Wang Krogstad, Bjørg-Anita Strand og Janne M. Johannesen
Flott innlegg. Jeg mener også at det er et flott verktøy i undervisningen, og at det må inn i alle klasserom.
SvarSlettDet er et fantastisk verktøy som er kommet for å bli. Det fenger elevene på en helt ny måte.
SvarSlett