tirsdag 7. februar 2012

Undervisningsopplegg på interaktiv tavle (SmartBoard)

Som nevnt tidligere (kommentar til Elines blogginnlegg om interaktive tavler) har vi SmartBoard i klasserommene på 3.trinn. Brukt det "mye" i forhold til videovisning (youtube), filmer, vise bilder på internett (inspirasjon), noe ferdig materiale fra Abakus til interaktive tavler, skannet inn sider fra lærebøkene ol. Men føler at SMART Notebook 10 har kommet i andre rekke. Mange knapper og en del å sette seg inn i. Har ikke fått noe opplæring, så alt er selvlært og det tar tid.

Men etter å ha tvunget meg til å sette meg litt mer inn i programmet, ser jeg noen likheter med andre kjente programmer som PowerPoint. I tillegg er det jo alt det andre spennende, eks. interaktiv og multimedia, som jeg og elevene syns er artig.

Nå kan jeg vel si at jeg har fått litt blod på tann.

Som nyutdanna lærer blir det ofte vikartimer. Det samme hendte i dag. Skulle ha om standfugler. Mens elevene arbeidet med norsk arbeidsplan, satt jeg og arbeidet sammen et undervisningsopplegg om fuglene. Tiden gikk fort og jeg fikk ikke kommet lengre enn et par av fuglene. La inn en vinterforside og skrev overskriften med håndpenn. På side to og tre fant jeg et bilde av fuglene, lyd og en linje der man kan skrive navn.

Startet timen med å spørre hvorfor jeg hadde valgt vinterbilde og tegnet en fancy strek under overskriften. Selv om jeg ikke ble ferdig med alle fuglene til timen så ble elevene så engasjerte at de ville være med å lage resten. I fellesskap fant vi ut at dompapene på bilde måtte være kjærester og det ble naturlig å sette inn et hjerte over dem. Trakk en elev som fikk velge fugl og bilde. Jeg la inn lyd og skrev på navn mens de satt fornøyde å så på. Slik gjorde vi til de seks standfuglene i boka var tatt.

Redigerte litt etter jobb, slik at det bare er å klikke på bildene for å få lyd. Tenkte at den kunne brukes i neste naturfagtime som en repetisjon.


4 kommentarer:

  1. Det er det som er så kjekt med en interaktiv tavle. Veien kan bli til mens man går. Med tilgang til nettet har man alltid relevante ekstraaktiviteter når man er vikar. Veldig kjekt.

    SvarSlett
  2. Dette hørtes artig ut. Har selv SmartBoard i klasserommet, og er nesten blitt avhengig:)

    SvarSlett
  3. Bra innlegg. Vi har endelig fått smartboard i klasserommet, og det er virkeligen et flott verktøy.

    SvarSlett
  4. Selv underviser jeg på 6. trinn, og har ganske nylig fått digital tavle. Det er så mye man kan gjøre med disse tavlene som man faktisk ikke vet helt uten videre. Sånn sett synes jeg kurset vi hadde i bruk av digital tavle nede i Os allè var helt suverent. Masse gode tips og triks å ta med seg inn i sin egen undervisning med digitale tavler. Men selv om det er et veldig bra virkemiddel er det også viktig at "selve tavla" ikke får for mye fokus, slik at det går på bekostning av det som faktisk skal læres.

    Sånn jeg ser det er digital tavle et veldig godt hjelpemiddel både for lærer og elever i undervisninga, men det er samtidig viktig at ikke tavla får for mye ensidig fokus.

    Fredrik Hansen

    SvarSlett