tirsdag 7. februar 2012

Mulige grunner til at IKT er på tilbakegang i skolen

Av

Tor, Nils og Thomas

Innledning



Forrige uke ble det bragt på bordet, via Odd Eriksen, at han har sett en tendens til at IKT er på tilbakegang i klasserommet, i den norske skolen. I dette innlegget vil jeg dra fram noen grunner samt å drøfte disse. Til leserens info er det bare å komme med innspill hvis dere er uenige/enige i det jeg har skrevet.






Dyrt mange kommuner og derfor mange skoler sliter med økonomien og derfor blir IT-satsingen nedprioritert av skolens ledelse. Da noe av dette utstyret er relativt dyrt å anskaffe.

På en annen side finnes det en del skoler som har klart å skaffe seg godt utstyrte datarom med hjelp av private donasjoner (utrangerte pc-er) etter iherdig innsats fra IKT-ansvarlige ved den aktuelle skolen. Ett eksempel på en slik skole er min gamle (og nå nedlagte) ungdomsskole i Såner ved Hølen.

Mangler kompetanse. Mange lærere har manglende kursing/interesse for å ta i bruk dette verktøyet i klassen og derfor går framgangen mye saktere. Det med manglende kursing kan skyldes økonomi eller interesse.

Byråkrati, lærene har de siste årene blitt overlesset med skjemaer som de skal fylle ut som stjeler tid og ressurser fra kursing og evt. fordypning i digitale verktøy.

Tiltak, for å snu denne utviklingen må det skje en holdningsendring hos lærerne, politikerne samt skoleledelser rundt om i landet. Lærene må rett og slett belage seg på at IKT-baserte løsninger gjør seg mer og mer gjeldende i hverdagen og derfor bør en del av undervisningen bære preg av dette.

For meg er det ett stort paradoks at skolen som skal utdanne neste generasjon henger etter i utviklingen i samfunnet generelt.  Det må skje en ressursdreiing fra byråkratiet i skolen og over i den spisse enden i form av kursing, bedre lokaliteter og sist men ikke minst bedre digitale verktøy til å bedrive undervisning.



Kilder



Byråkrati



IKT



6 kommentarer:

  1. Mange lærere har fått kursing i pedagogisk bruk av IKT, men hvis man ikke bruker det aktivt og ofte, så går det lett i glemmeboka. Det er som med alle andre ting man skal bli god i, man må øve, øve og øve. Mitt inntrykk er at mange lærere ikke har tid til denne omfattende, vesentlige delen. De siste årene har det blitt satset stort på IKT ved lærerutdanningen i Halden, noe man sikkert snart kommer til å se en effekt av ute i skolen. Nyutdannede lærere har god datakunnskap, og kan føre til en kompetanseheving generelt i personalet ved at man motiverer og hjelper kollegaer.

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig enig i det du skriver i innlegget ditt. Datautstyr er dyrt, og med dagens skoleøkonomi har de ikke råd til å kjøpe inn nok til alle. Ute i praksis har jeg observert at mange lærere har dårlig kunnskap og motforestillinger når det kommer til å bruke digitale verktøy i undervisningen. Dette har vært ved skoler som har tilgang på blant annet SmartBoard. Av grunner til at de ikke bruker verktøyene har de blant annet sagt at de ikke har kunnskap eller tid, eller at de ikke har helt troa på at det fungerer bra. Jeg skulle ønske noen kunne tatt tak i dette, og inspirert flere lærere til å utnytte IKT mer i undervisningen sin.

    SvarSlett
  3. Det er sikkert en kombinasjon av flere ting som er årsaken til tilbakegangen, men jeg tror nok at skoleøkonomien spiller en stor rolle.

    SvarSlett
  4. Jeg er veldig enig i det du skriver, mange faktorer spiller inn. På min skole er det et generasjonskifte og jeg merker at IKT blir mer attraktivt. Det har nok noe med at de yngre lærerne som kommer inn i skolen er oppvokst med datamaskinen og alle dens muligheter. Det som hemmer meg er det tekniske rundt IKT. Når man har planlagt et "supert" opplegg, kan du banne på at det ikke er noe som ikke fungerer, nettet kræsjer, datamaskiner som streiker osv.(men heldigvis så kan jeg se en forbedring der også de siste årene)

    SvarSlett
  5. Enig i at det er en kombinasjon av flere ting som er årsaken, men særlig økonomi spiller stor rolle. I Halden har alle lærere hatt PC i mange år, men kvaliteten på disse er varierende, samtidig er maskinparken til mange skoler gammel og slitt. Jeg har det inntrykket at mange "eldre" lærere er flinke til å holde seg oppdatert, men for mange blir PC-en brukt mest som et verktøy i planleggingen og ikke i undervisningen. Mange føler nok at de kommer til kort i forhold til hva elevene kan. Derfor burde et studie som dette ( eller i alle fall deler av det) vært obligatorisk for alle lærere .

    SvarSlett
  6. Enig i det som skrives over her, at mange faktorer spiller inn. Selv om det er mye mer bruk av pc idag, er det ikke så mange år siden pc-bruk var på vei inn i skolen. Jeg er selv 30, og hadde "data" som valgfag kun det siste året på videregående. Vi har alle hatt vanlig undervisning (les: tavleundervisning, gruppearbeid, osv.) opp gjennom vår skolegang, og kjenner derfor vanlige undervisningsformer best og vet hvordan de utføres i praksis. Graden av integrering av ikt den gang var minimal. Derfor har man lite førstehåndskunnskap om hvordan det var å være med på slik undervisning. Kanskje kan dette være en medvirkende årsak til at mange lærere sliter med å integrere digitale verktøy idag?

    SvarSlett