tirsdag 2. april 2013

Wikibøker - Arbeidskrav 2.

Jeg gikk glipp av forelesningen den 19.03.13 - da temaet samskriving ble gjennomgått, derfor har jeg bidratt på wikisiden som omhandler temaet naturfag, og videre kropp & helse.

Link til mitt bidrag finnes her:

http://no.wikibooks.org/wiki/Tradisjonelle_tekstressurser_om_kropp_og_helse_for_elever_frem_til_7.%C3%A5rstrinn


Det er flere undergrupper det er mulig å bidra med innenfor dette temaet på denne siden. Valget mitt falt på "tradisjonelle tekster" om kropp og helse knyttet opp mot kompetansemål for 7.trinn, da jeg selv arbeider på mellomtrinnet, og dette er et interessant tema.

I dagens digitale samfunn finnes det mange "retningslinjer og fasiter" på hvordan kroppen og væremåten til barn og unge skal være. Dette kan, særlig for unge være forvirrende. I mitt bidrag har jeg samlet et knippe lenker som omhandler temaet kropp & helse på en faglig og god måte. Mange barn og unge har spørsmål knyttet til oppvekst, pubertet og andre temaer, derfor har jeg også linket opp sider der slike spørsmål kan stilles til de rette fagpersonene.

Det som er fint med en slik wiibok som er digital, er at elevene og andre interesserte kan gå inn på denne når som helst - og hvor som helst. Samtidig er siden under kontinuerlig utvikling, og åpen for redigering av andre. Med andre ord "en god læringsressurs".

Videre er disse digitale sidene åpne for at elever kan komme med innspill og være med å utvikle dette produktet. Det kan tenkes rent praktisk at elevene i mindre grupper kan arbeide og komme med forslag for hva som kan legges til eller endres på denne eller andre wikisider. Deretter får læreren disse forslagene og kan legge de inn. Etterhvert kan elevene gjøre dette redigeringsarbeidet selv, og da får man videre dratt IKT inn i arbeidet. Dette bør sees som et større prosjektarbeid etter min mening, men bør absolutt være gjennomførbart og givende - både for lærere og elever.


Alexander Karlsen.


3 kommentarer:

  1. Det at det finnes nettsteder der elever i oppvekst og pubertet kan få svar på det de lurer på, er det viktig å fortelle elevene. De kan oppdage at det finnes andre som er i samme situasjon som en selv og de kan bli mer selvsikre på seg og sin egen kropp og utvikling og egne meninger.

    Dette var et godt bidrag og det er en selvfølge at digitale lærebøker inneholder slike lenker.

    SvarSlett
  2. Viktig at det finnes steder hvor elever kan finne stoff som er aktuelle for dem. Men da er det viktig at lærerne gir de tilgang til Wiki sider. Temaene kan også bestemmes av elev eller lærer hvis man ønsker å lage egne wikisider.

    SvarSlett
  3. Synes det er veldig viktig at det finnes slike sider tilgjengelig for elever.

    SvarSlett