tirsdag 23. april 2013

Filming av egen undervisning


Da var det vår tur å skrive litt om vår opplevelse av å filme egen undervisning. Vi har valgt å konsentrere oss om hvordan vi starter opp, og innleder en time, i forhold til å ta en hel time, da vi synes det ville oppta for mye tid. Vi filmet derfor kun de 15 første minuttene av undervisningstimene.

Noen av oss har hatt tidligere erfaringer med dette før, i sammenheng med praksis, men for oss andre var dette helt nytt, og som mange andre her på bloggen allerede har skrevet, utrolig rart!
Før vi gikk gjennom og så på videoene sammen, hadde vi en kort presentasjon om hva vi hadde tenkt for oss med timen, hvordan vi gikk frem, og hva det var vi ville oppnå med hvordan vi startet timen.
Deretter så vi på et klipp av gangen, der vi andre fikk kommentere om hva vi syntes, hvordan vi syntes det hadde gått, og i hvor stor grad vi følte at personen nådde målene sine.

Etter alle blogginnleggene vi hadde lest, fikk vi en del forventninger som viste seg å være sanne. Etter et par år på lærerstudiet, og man har vært ute i praksis et par ganger, har man dannet seg et bilde av hva slags type lærer man er, og det var derfor kjempe rart å se seg selv i lærerrollen i en video. Vi satt for det meste og lo av oss selv fordi vi følte som om det var en «ut av deg selv» opplevelse, på en kanskje ikke bare positiv måte.
Likevel var vi alle enige om at dette hadde vært svært lærerikt, da vi fikk det veldig visuelt for oss hva det var vi selv kanskje føler vi ikke burde gjøre i et klasserom, og hvordan vi faktisk oppførte oss i lærerrollen. Etter mye prat og latter var alle enige om at dette var absolutt noe vi ikke angret på at vi gjorde, og at det kunne faktisk lønne seg å gjøre dette igjen og igjen for å kunne forbedre seg som en lærer.

Vivian, Tine og Hans

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig. Det føltes rart, og nesten komisk! Når det er sagt, så er det mye å lære av å se seg selv på den måten. Man oppdager sider av seg selv man ikke visste man hadde. En nyttig erfaring jeg nok (kanskje) kommer til å benytte meg av senere.

    SvarSlett
  2. Hadde samme følelse da jeg så meg selv på film. veldig spesielt å se seg fra en avven vinkel og oppdage ting jeg egentlig ikke ville. Forhåpentligvis lærer jeg av det.

    SvarSlett
  3. en ting jeg merket med min egen film og som de andre kommenterte på etterpå var at jeg kanskje tok litt vel mye tungt stoff på en gang. dette gav meg en tankevekker for hvordan legge opp undervisningen

    SvarSlett