søndag 7. april 2013

Nettvett på timeplanen




Selv om det står i læreplanen at elevene skal lære om nettvett på skolen, finnes det dessverre mange skoler som ikke makter å gjøre dette.

En ide som er mye brukt, er å holde et foreldremøte på skolen om nettvett, og diskutere det etterpå. Barnevakten.no holder slike kurs, og vi har selv benyttet oss av slike eksperter ved vår skole. Det som dessverre skjer er at ikke alle foreldrene møter opp. De som møter er ofte de foreldrene som har refleksjoner rundt dette temaet allerede. 

Men ikke alle skoler/FAUer har heller penger til slike foredrag. Det er i slike tilfeller lurt å høre med foreldrene om det er noen som er datakyndig og kunne tenke seg å holde slike foredrag. Det går også å kontakte Pedagogisk senter for å høre om de kan hjelpe til med foredragsholder.

Uansett om barna lærer om nettvett på skolen eller ikke, er det lurt for foreldre å ta dette emnet opp med barna sine.

Medietilsynet har laget en ”Trygg bruk pakke” for foresatte av barn mellom 6 og 10 år. Videre har Utdanningsdirektoratet laget et nettsted for skolene som også kan brukes hjemme. Det heter «Du Bestemmer»

 

De fleste nettvettregler forteller barna at de aldri må oppgi sitt ekte navn på nettet. Det er en veldig bra regel for yngre barn, men når barna blir eldre er det flere utfordringer mht. dette. Noen nettsteder (som f eks Facebook) lar ikke folk bruke kallenavn. I tillegg er det enklere å mobbe andre når man bruker kallenavn.
Det har blitt mer og mer vanlig at bedrifter sjekker jobbkandidater ut på Internett før de ansetter. Ungdommer må være klar over dette, og tenke på hva slags ”digitale spor” de har lagt bak seg på nettet.


I læreplanen står det at ”Digital kompetanse” er en av de ”fem grunnleggende ferdigheter som skal prioriteres og gis spesiell oppmerksomhet i opplæringen i alle fag”.

Digitale ferdigheter vil òg si å være orientert om personvern og opphavsrett, og kunne bruke og følge regler og normer som gjelder for internettbasert kommunikasjon…”
Det er viktig at alle barn får den opplæringen de har krav på, og at det fra sentralt hold utarbeides handlingsplaner som er forpliktende for alle skoler. Det må videre settes krav fra ledelsen ved hver skole om at dette brukes i klassene.

 

Vi fikk på forelesningen 2.april synspunkter fra en skoleleder rundt dette temaet. Det er betryggende å vite at det i vår kommune har blitt laget en IKT-plan som skal implementeres i skolene neste skoleår: http://fredrikstad.iktplan.no/  

Planen inneholder kompetansemål for 1. til 10. trinn som omhandler nettvett og har nyttige ressurser koblet opp mot alle målene. Vi gleder oss til å ta den i bruk!

 

 

For basisgruppa Fredrikstad: Bjørn, Mona, Roy og Eiren

 



7 kommentarer:

  1. Ingenting er vel viktigere i denne tid enn å lære barn og unge om nettvett. Skolen må spille en rolle med i denne opplæringen, men samarbeid med foreldrene om nettopp dette er om ikke enda viktigere. Barn oppholder seg mer på nett hjemme/på fritid enn på skolen, og det må bli en naturlig del hjemme at "riktig" bruk av internett blir lært.

    SvarSlett
  2. Nettvett er utrolig viktig tema for barn og unge å lære mer om. Tror det er altfor mange barn/unge som gjør ting, skriver ting på nett uten å tenke over hvilke konsekvenser det kan føre til.

    Jeg tror ikke at barn/unge klarer å se langsiktige konsekvenser av sine handlinger, ting som kan virke morsomt der og ta kan vise seg å være et ikke fult så lurt valg i senere tid.

    Helt enig med Stine når det gjelder at det er viktig å få inn foreldre mer på banen i denne opplæringen. Mesteparten av tiden som brukes på pc/nett skjer i hjemmet, og det er begrenset hvor mye skolen/lærerne kan overvåke hva som skjer.

    SvarSlett
  3. Nettvett er et utrolig viktig tema! Barn og unge trenger å lære mer om dette. Tror ikke alle ungdommer er klar over at fremtidige arbeidsgivere kanskje vil "google" dem for å se hva de har gjort tidligere.

    Viktig at vi som lærere forsøker å fortelle elevene hvilke konsekvenser "digitale spor" kan gi.

    SvarSlett
  4. Nettvett kommer til å bli enda mer sentralt i årene som kommer. Dette å støtte seg på allerede etablerte opplegg som er levert av for. Eks. Medietilsynet og røde kors vil være lurt. Da slipper man å finne opp kruttet hver gang. Et standard foreldremøte hos meg kommer alltid til å ta opp dette temaet på en eller annen måte. Foreldrene trenger en mulighet til å sette seg inn i de nye situasjonene som barnet deres opplever/kan oppleve.
    Tor Kristian

    SvarSlett
  5. Jeg syens det var en god ide å ta opp dette med nettvett på et foreldremøte. I pensumboka vi bruker for 4. klasse i samfunnsfag er det viet et helt kapittel til hvordan internett fungerer og hva nettvett er. Mange av elevene har allerede i 4. klasse en del god kunnskap om hva som finnes på internett og hva de bør være oppmerksomme på. Det er viktig å samtale med barna om hvordan de bør bruke internett og hva de bør tenke på når de er pålogget. Vi har også brukt nettsiden "Du bestemmer" og dette er en fin side med mange gode eksempler på nettvett.
    Hilsen Marlene

    SvarSlett
  6. Nettvett er er utrolig viktig tema i dagens samfunn, spesielt for ungdom som bruker sosiale medier ofte. Selv om for eksempel Facebook har aldersgrense for medlemsskap, er det fort flere unge som melder seg på. Det blir ikke lett for programmet å kontrollere alderen. Alt barna trenger å gjøre er å oppgi en eldre fødselsdato enn sin egen. Kan man utføre en slik "ulovlighet" på nett, kan man utføre andre også.

    SvarSlett
  7. Nettvett må fremmes enda mer! Foreldrene må forstå at de også må gjøre noe med dette, sette seg inn i hva det er og hvordan man kan praktisere det med barna. Å ta det opp på foreldremøte er en meget god ide! Man kan også ha temadager hvor både foreldre og elever er tilstede.

    SvarSlett