tirsdag 16. april 2013

VIL SKAPE VERDENS BESTE SKOLE


Revidert versjon: 
Vi har kommentert en interessant artikkel fra tv2.no:


«Som første barneskole i landet får alle elevene fra første til syvende klasse ved Vågåmo skole i Oppland egne skole-pc-er». IKT- bransjen håper at dette skal bli fremtidens skole. Målet er å gi elevene bedre læring. Som det står skrevet har de sett at disse PC- ene gir bedre leseresultat og at barna skriver mer.

Etter å ha lest denne artikkelen sitter vi igjen med mange tanker og refleksjoner. Vi synes dette prosjektet virker nytt og spennende, men allikevel sitter vi igjen med mange spørsmål i forhold til hvor mye tid man skal bruke på PC-en, satt opp mot «vanlig» tavleundervisning med blyant og papir. Vi tror absolutt at dette er med på å berike læringen, men tror også en kombinasjon av flere undervisningsmetoder gir best resultat, da variasjon og kreativitet er viktig.  Det blir spennende å følge med på læringseffekten, og om dette faktisk blir det nye, den fremtidige skole. Dersom dette fungerer og har en positiv effekt, skal vi ikke se bort ifra at det er flere skoler som velger å gjøre det samme.
Som det kommer frem i artikkelen virker det som om elevene synes det er veldig stas og gleder seg over å ha sine egne PC-er, noe som kan være med på å engasjere og motivere elevene fra tidlig alder. Likevel er det ikke alle som mener man bør bruke bærbare PCer. Engen(2012) mener at man bør bruke nettbrett, da det blir en del av undervisningen, som lærebøker og skrivebøker. Engen mener også at nettbrett blir en del av læringsmiljøet i større grad enn en bærbar PC. I tillegg mener også Engen at det er mer praktisk, med mer batteritid og lettere håndtering. Det ligger bedre til rette for elevene og veksle mellom forskjellige læremidler ved bruk av nettbrett (URL: http://www.forskning.no/artikler/2012/oktober/335671 lesedato: 16.04.2013).
Det er spennende å følge med på slike nye prosjekter, og se om det har en positiv eller negativ effekt.

Siri, Elise, Johanne og Carine.

2 kommentarer:

  1. Må si meg veldig enig at det er spennende å følge med på nye prosjekter! Interessant lesning!

    SvarSlett
  2. Jeg ar selv tre barn som går på internasjonal skole. De har hver sin Ipad som er en naturlig del av undervisningen. De har på kort tid blitt utrolig flinke til å bruke alt av duppeditter, og har en god motivasjon til skolehverdagen. Matte-apper gjør at de "tar med læreren hjem", da de kan se instruksjonsfilmer knyttet direkte til oppgavene de jobber med. Yngstemann på ni år har mange morsomme apper både i matte og språkfag. Disse er laget som morsomme spill med belønninger. Det er morsomt å gjøre lekser...
    Ipad er selvfølgelig brukt i kombinasjon med tradisjonell undervisning og papir og blyant.

    SvarSlett