Noen av oss i gruppen har vært så heldige og fått lov til å ha praksis i "verdensklassen", som er mottaksklassen i Sarpsborg området.
I denne klassen kan du finne mange elever med forskjellige etnisk bakgrunn, og alt fra 13-16 år. Det har vært en mye større utfordring å ha denne klasse, da det er så mange forskjellige språk i klassen, i tillegg til at elevene er i mye større grad på forskjellige nivåer, enn i en «vanlig» klasse.
I denne klassen har de
derimot tilgang til et smartboard, som har gjort at undervisningen har gått
lettere.
Vi fikk ikke brukt så mange IKT programmer i klassen, men vi tok likevel veldig mye i bruk PC.
De programmene vi tok i bruk var blant annet Google. Her brukte vi bildesøk for å kunne vise elevene bilder av hva det var vi snakket om i norsktimene. Vi brukte også Youtube for å vise elever videoer av forskjellige ting både i engelsk timer og RLE timer.
Vi fikk ikke brukt så mange IKT programmer i klassen, men vi tok likevel veldig mye i bruk PC.
De programmene vi tok i bruk var blant annet Google. Her brukte vi bildesøk for å kunne vise elevene bilder av hva det var vi snakket om i norsktimene. Vi brukte også Youtube for å vise elever videoer av forskjellige ting både i engelsk timer og RLE timer.
I norsktimene vi hadde i
denne klassen, skulle vi lære elevene forskjellige navn på substantiver vi kunne
finne i skolen og skolegården, og det gjorde det utrolig mye lettere for oss å
forklare for eksempel hva et viskelær eller en basketballkurv var, når vi hadde
noe å vise frem, fremfor å måtte bruke kroppsspråket. Vi har brukt kroppspråk
mye i denne klassen, men selv om kroppspråk kan være veldig internasjonalt,
fant vi også fort ut at også dette varierte veldig fra land til land. Med
bilder og videoer derimot, fantes det ikke noen tvil om hva det var vi snakker
om lengre.på
Vi hadde kun positive
opplevelser rundt å bruke whiteboardet på denne måten, og følte at vi med hjelp
av det, fikk mye lettere frem den beskjeden vi ville gi elevene.
Tine, Vivian og Hans
Jeg har selv en del undervisning i innføringssklasse, og en smartboard kunne nok gjort mange ting enklere. Som dere skriver, så er det mye enklere å vise frem ting der, enn å bruke kroppsspråk, samtidig som jeg tenker man kunne laget mange spennende praktiske oppgaver med programvare.
SvarSlettHar selv hatt positive følelser rundt smartboard/whiteboart. Måtte bare vende meg til det. elevene hadde også samme følelsen. Det blir vel mer artigere for elevene når de selv kan manipulere tavlen
SvarSlett