Å bruke film som et evalueringsverktøy for sin egen
undervisning fant vi i basisgruppa meget nyttig. Ved å gjennomføre en slik økt,
får man se sin egen undervisning gjennom ”elevenes øyne”. Uvaner, bevegelse i
klasserommet og hvordan man uttrykker seg selv kommer fram på en meget klar
måte.
Å bruke film som et verktøy for å få umiddelbar
tilbakemelding på hvordan du takler en situasjon er mye brukt i for eksempel
idretten. Der teknikker blir gransket over film for så og iverksette tiltak som
igjen fører til forbedring av den aktuelle teknikken. På samme måte kan film i
klasserommet brukes ovenfor læreren.
Etter vi hadde filmet vår egen undervisning satt vi oss ned
for å diskutere og evaluere hverandre. Vi hadde flere fellestrekk som for
eksempel god stemmebruk og tydelige beskjeder, men samtidig fant vi flere
områder der det er rom for forbedring. Å
legge bort uvaner og inkludere alle elevene enda mer, er områder vi kan bli
bedre på. Uten en slik filmsekvens er det usikkert om vi selv hadde blitt klar
over disse uvanen vi har/hadde. Kanskje en slik filmøkt burde være obligatorisk
for alle lærere i ny og ne? Det er nok mange lærere som går på autopilot år
etter år med sine gode eller eventuelt dårlige vaner, uten å tenke noe mer over
det. Derfor kan film være et godt hjelpemiddel for å evaluere seg selv, og
samtidig streve mot å bli en bedre lærer, som til sist ganger elevene positivt.
Oppsummert stiller alle i basisgruppa seg positivt til denne
typen oppgave. Som forklart ovenfor har vi alle særpreg og disse kommer på godt
og vondt klart fram i en slik situasjon. Dette er noe vi høyst sannsynlig vil
benytte oss av igjen, og vi sitter igjen med positive erfaringer fra dette
arbeidskravet.
Skrevet av: Alexander Karlsen, Tor-Kristian
Pettersen og Fredrik Hansen
Å filme en undervisningsøkt er veldig lurt i forhold til å bli oppmerksom på sin egen praksis og evt. endre det som ikke er bra. På vår skole har vi også brukt skolevandring som en annen metode, der lærerne har vært hos hverandre. Vi har da fokus på noen få kriterier som det skal sies noe om, og fremleggingen skal være positiv, med en "dette kan bli bedre del" også. Veldig effektivt, men også tøft! Men dette må vi som lærere tåle!!
SvarSlettTror nok det er mange lærere som legger til seg dårlig vaner og noen ganger går litt på autopilot, som dere sier. Filming var et flott hjelpemiddel som hjalp en snart nyutdanna lærer til å bli bevisst på uvaner, stemmebruk osv.
SvarSlettJeg er helt enig i at å filme undervisningsøktene sine er et nyttig verktøy å benytte med jevne mellomrom, men jeg synes at skolevandringen som Eiren Gjermundsen nevner over her er veldig smart. Da vil du få en annen persons synspunkter på hva som kan forbedres, og ikke kun måtte stole på at din egen vurdering av det du har filmet er bra nok.
SvarSlettSom Eiren skriver må vi tåle å høre tilbakemeldingen, for det er ikke kun andre lærere som vurderer undervisningen vår, men elevene gjør det også hver dag. Den eneste forskjellen er at elevene vanligvis ikke kommer og forteller oss hva de synes om undervisningen etter at timen er over, og hva vi kan gjøre for å forbedre oss.
Jeg er helt enig i at det å filme seg selv er et godt verktøy for å evaluere egen unndervisning! Alle lærere burde gjøre det av og til!
SvarSlettHei!
SvarSlettJeg satt igjen med samme erfaring som dere etter å ha sett undervisninegn på film - det er uvant og man ser flere ting man gjør bra, men at man også har uvaner man ikke tenker over da man er i situasjonen. På vår skole er det også skolevandring, og dette er nok kanskje en mer objektiv (men litt mer skummel!) måte å få en evaluering og tilbakemelding på hvordan man underviser. Likevel, begge måter er gode for å få undervisningen sin evaluert.
Hilsen Marlene.
Var selv poå autopilot under filmingen. Egentlig ganske greit siden resultatet var mer overraskende og uventet
SvarSlettDette er noe alle, som jobber med undervisning burde gjøre. Vi så nytten i det når vi selv prøvde det ut!
SvarSlettJeg har hattlyst til å filme undervisningene mine ganske lenge, men jeg har vært redd for å bli påvirket av kameraet. Jeg vet ikke, føler at det er greit når 5 medstudenter og praksislærer observerer timene mine, men tanken på å filme er litt skummelt. Jeg vil gjerne prøve det til neste praksisperiode, jeg elsker utfordringer :D Gleder meg!!
SvarSlettSom jeg skrev over Sonya, så er det bare å glede seg til dette! Super spennende og lærerikt prosjekt/oppgave. Jeg gleder meg igjen! :)
SvarSlettJeg er enig i at å filme sin egen undervisning er utrolig lærerikt. Her kan man se hva man gjør og ikke gjør.
SvarSlett