Vi har kommentert en artikkel som handler om fordeler og ulemper i
forhold til IKT i undervisningen.
Problemstilling:
Forbedrer IKT læringsprosessen?
Det er mange gode argumenter for og imot IKT i undervisningen i
denne artikkelen. Vi er enige i at argumentene kan være med på å skape en
større refleksjon rundt temaet, og ser at IKT kan føre med seg både fordeler og
ulemper i en undervisningssituasjon. Som et eksempel trekker vi frem et av
punktene som er skrevet under fordeler som vi synes er svært interessant:
«Elektronisk
kommunikasjon gir elever nye muligheter for å få kontakt med andre elever og
mennesker fra andre kulturer. Her gis det da muligheter for at elevenes
flerkulturelle kompetanse, språkkompetanse og generelle kommunikative
kompetanse styrkes».
En slik læringsprosess ser vi som positivt, da elevene kan oppleve
en litt annerledes type læring som kan virke gøy og spennende, samtidig som det
styrker språkkompetanse og samarbeidsevne. Vi tror at elevene vil få et godt
læringsutbytte ved å arbeide på denne måten. De vil få mulighet til å jobbe
fritt, i tillegg til at de må samarbeide og utfordre seg selv på flere områder.
Som kommende lærere er vi opptatt av å legge vekt på de positive
sidene ved bruk av IKT i undervisningen, og for å få dette til å fungere i
praksis mener vi at det er helt avgjørende med lærere som har kompetanse, er
engasjerte og motiverende. I og med at IKT i skolen skal inn i alle klassetrinn
i alle fag mener vi at det er viktig å henge med på utviklingen og at lærere er
villig til å skaffe seg kunnskap og kompetanse innenfor dette.
Elise og Siri
Man burde jo generelt hatt et mer positivt syn på IKT i skolen. Alt i alt hjelper vi elevene på vei inn i fremtiden og arbeidslivet, og IKT blir bare en større og større del av både arbeidsliv og hverdag. Viktig som dere sier, at lærerne må skaffe seg nødvendig kompetanse og kunnskap for best mulig læring til elevene.
SvarSlettTror det er viktig å få satt IKT mer på dagsorden gjennom hele skoleløpet. Men da er vi avhengige av at kommunene bevilger mer penger for å oppgradere "maskinparken", slik at vi klarer å følge utviklingen. De fleste elever i dag har erfaringer med bruken av Pc, nettbrett osv, og da er det trist at enkelte skoler har gammelt utstyr, mangel på digitale hjelpemidler som setter en effektiv stopper for denne type undervisning i skolen. Og ja, det er MYE man kan få til hvis utstyret og viljen er tilstede!
SvarSlettSer hvor viktig det er med IKT i hverdagen nå, selv om jeg av og til må innrømme at jeg av og til foretrekker den tradisjonelle veien. Spesielt når det gjelder de yngste elevene.
SvarSlettEr denne artikelen objektivt skrevet? Det var veldig mange fordeler kontra ulemper, kan jo være at det virkelig er slik. At det er flere fordeler enn ulemper.
SvarSlettIkt er kommet for å bli, det er ingen tvil om. Men samtidig, husker ikke hvor jeg har det fra, men det vises til at elever ved å drive med multitasking kun lærer overfaldisk. Dersom de ser tv, leser pensumbøker og bruker nett, lærer de stoffet like godt da? Ikke vet jeg, men det får meg til å fundere.
Lærere bør definitivt ta del i den elektroniske hverdagen. Skolen bør stå fram som et godt eksempel og vise elevene at ikt er mer en spill og sosiale medier.
SvarSlettHei!
SvarSlettJeg er enig med dere i at det er viktig at lærerne har en positiv holdning til det å bruke IKT i undervisningen. Hvis flere lærere viser entusiasme og ikke er så redde for å integrere IKT i undervisningen, vil denne entusiamsen påvirke barna. Det er også en fordel at de som er spesielt opptatt av IKT på en skole, får tid av ledelsen til å dele ideer og erfaringer med de andre lærerne, slik at kanskje flere lærere ser mulighetene ved å bruke IKT i undervisningen.
Hilsen Marlene
Hei!
SvarSlettDet er veldig viktig å få lærerne med på utviklingen som skjer innen IKT. Ledelsen ved skolen er viktige pådrivere og det må settes av nok tid til både å prøve og feile for å få kompetansen.
Det er også viktig at alle skolene har en felles plan i opplæringen av Ikt. Fint at mange kommuner har utarbeidet en Ikt-plan,som kan føges opp av enkelte skoler. Da har også elevene et felles grunnlag når de evt. bytter skole eller ved overgangen til ungdomskolen.
SvarSlett