Vi har kommentert en
interessant artikkel fra tv2.no:
«Som første barneskole i landet får alle elevene fra første til syvende
klasse ved Vågåmo skole i Oppland egne skole-pc-er». IKT- bransjen håper at
dette skal bli fremtidens skole. Målet er å gi elevene bedre læring. Som det
står skrevet har de sett at disse PC- ene gir bedre leseresultat og at barna
skriver mer.
Etter å ha lest denne artikkelen sitter vi igjen med mange tanker og
refleksjoner. Vi synes dette prosjektet virker nytt og spennende, men allikevel
sitter vi igjen med mange spørsmål i forhold til hvor mye tid man skal bruke på
PC-en, satt opp mot «vanlig» tavleundervisning med blyant og papir. Vi tror
absolutt at dette er med på å berike læringen, men tror også en kombinasjon av
flere undervisningsmetoder gir best resultat, da variasjon og kreativitet er
viktig. Det blir spennende å følge med
på læringseffekten, og om dette faktisk blir det nye, den fremtidige skole.
Dersom dette fungerer og har en positiv effekt, skal vi ikke se bort ifra at
det er flere skoler som velger å gjøre det samme.
Som det kommer frem i artikkelen virker det som om elevene synes det er
veldig stas og gleder seg over å ha sine egne PC-er, noe som kan være med på å
engasjere og motivere elevene fra tidlig alder.
Det er spennende å følge med på slike nye prosjekter, og se om det har
en positiv eller negativ effekt.
Elise, Siri, Johanne og Carine
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettSpennende prosjekt! Men det krever lærere med gode IKT- ferdigheter, både med tanke på programvare og teknisk. Sikkert utrolig morsomt for barna. Jeg ser at PC- absolutt kan fremme gleden ved å skrive mer, særlig for elever med skrivevansker. Og det vil nok virke motiverende en stund - helt til det kommer tekniske problemer. Vet jo selv hvor tålmodige elevene er når det er en maskin som ikke starter som den skal på datarommet. Det hemmer veldig den timen detter skjer i.Til syvendeogå sist er jeg veldig enig med dere- Det er viktig at de unge i dag kan gjøre seg forstått også med papir og blyant. Og vi må være forsiktig at ikke elevene blir for passive i hverdagen. Det skal vel ikke være sånn at alt som har med data og pc-bruk er gøy og alt annet er kjedelig og umotiverende?
SvarSlettMona
Det at elevene får egne pc'er har både fordeler og ulemper. Fordelene er at det gir læreren og elevene økt fleksibilitet og større variasjonsmuligheter. Ulempene er at mange lærere ikke kommer til å mestre de tekniske utfordringer knyttet til det å drifte et klassesett med pc'er og at det nok kommer til å trekke oppmerksomheten vekk fra undervisningen som skjer på tavla.
SvarSlettTor Kristian
Jeg synes også at prosjektet høres veldig spennende ut, det blir fint å lese om resultatene. Men jeg deler også tankene deres. "Vanlig" undervisning med papir/kladdebøker og blyant kan ikke byttes ut med den digitale. Det er viktig at dagens barn gjør seg forstått på denne også.
SvarSlettLærerne har stort ansvar når det gjelder riktig bruk av datamaskinene, programvarene og hvordan de skal bruke disse i en skolehverdag.
Jeg er enig med kommentarene her. Det er viktig at både lærere og elever er engasjerte og brenner for å starte med noe nytt. Men det er også viktig at læreren er bevisst på ha en undervisning som bygger oppunder det elevene kan fra før, og at læreren bruker god tid på å sette seg inn i det han/hun selv skal lære bort. Elevene blir veldg ivrige når de får en egen pc foran seg, og de kan raskt kan miste fokus på det som skal læres, fordi mye er nytt og spennnede, og annerledes enn å jobbe med penn og papir. Når dette er sagt, så gir arbeid med pc mange flere muligheter for elevene, enn det penn og papir gjør.
SvarSlettHilsen Marlene
Jeg tror det kan være en god løsning å gjøre papirbøker om til apps. Det vil ta mye mindre plass og trolig billigere også.Noen elever vil nok få problemer med å lese via nettbrett, men forhåpentligvis ikke så mye at de ikke klarer å følge med.
SvarSlett