tirsdag 16. april 2013


Bruk av nettbrett og apps i skolehverdagen

 

Forelesningen med Pål Andre Ramberg, om bruk av ikt med spesielt tilknytning til nettbrett og apps for å styre skolehverdagen, gav oss et interessant syn på skolens fremtid. Det digitale tar mer og mer overhånd og smarttelefoner er nesten obligatorisk eiendom for unge nå til dags. Alt fra spill, informasjon, chatting og andre former for kommunikasjon går ofte gjennom denne plastdingsen de har i lomma. Så hvorfor ikke forsøke å bruke den til noe nyttig?

Fredrik II v.g.s hadde fått til noe som så ut som utdanningsdepartementets drøm. Her har vi en skole som tar hyppig i bruk ikt i nesten alle fag og lar for det meste alt gå elektronisk, til og med prøver. Elevene blir utstyrt med iPad med alle appene de trenger for å komme gjennom de tre skoleårene. Bøkene er for det meste elektroniske apper som ikke bare gjør det hele mer effektivt, men også billigere for elevene. De trenger heller ikke å bære med så mye til skolen siden alt de trenger er en iPad. IPaden bør da helst ikke glemmes. Det var en ting vi la merke til når det gjaldt å få dette til å fungere: en viss app som viste hvor mange som var logget inn på «klassesystemet», hvis man kan kalle det det. Læreren visste da hvem som fulgte med, så når noen logget seg av, og det ble verre for elevene å drive med andre ting.    

For ikt-studenter og lærere som vil bruke mer av det digitale i skolehverdagen, er dette et ypperlig prosjekt. Man kommer mer på samme linje som elevene tar litt del av deres digitale hverdag. Det står vel for det meste bare på midler og en litt gammeldags holdning til skolen før dette kan realiseres. Vi får se hva framtiden bringer.

 

Gerd, Stine, Elisabeth, Petter

8 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg synes også at det virker som en god ide å innføre nettbrett i skolen. En god grunn er fordi nettbrettet er et verktøy som mange elever er godt kjent med fra før, og vil de vil kunne brukes uten store tekniske utfordringer. De er også mer håndterlige enn bærbare pc'er, med tanke på at de må bæres rundt på skolen. Et annet godt argument for å prøve ut dette på flere skoler er at de barna som ikke klarer å fokusere like godt i læreboka, kanskje vil fatte mer interesse for nettbrettet som en lærebok.
    Hilsen Marlene

    SvarSlett
  2. Hei!
    Enig med dere at dette var spenndende å høre om, og at denne app`en var smart i forhold til å ha kontroll på hva elevene er inne på. Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å få med så mange av lærerne på dette prosjektet, da det er en stor snuoperasjon for veldig mange!! Det blir spennende å følge dette prosjektet videre og få resultater på læringseffekt etc.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg synes at dette var en veldig lærerik forelesning. Det å høre hvordan de har jobbet for å få inn de ulike digitale mediene på en mest mulig egnet måte var veldig interessant.
    Jeg er enig med Marlene over her at det virker som en god ide å innføre nettbrett i skolen, og jeg tror også at de elevene som ikke klarer å konsentrere seg og fokusere så godt i læreboka kan ha god nytte av å ha nettbrett som et digitalt hjelpemiddel eller som erstatning for læreboka.
    Det som er veldig viktig da er at vi lærere må sørge for å følge med på at elevene er med på den undervisningen vi holder på med, og at de jobber med de riktige programmene og oppgavene. Så det er veldig viktig at vi følger opp elevene, og sørger for at elevene benytter disse digitale midlene på en hensiktsmessig måte som fremmer læring.

    SvarSlett
  4. Det var en spennende forelesning, men...
    Jeg sitter igjen med mange tanker. Er det riktig at nettbrett er en god ertsatter av lærerbøkene? Vi hørte av foreleseren at det har kommet fram i evauleringen at mange savnet lærerbøkene sine og kanskje kunne tenke seg å kombinere de "gammeldagse" (se: bøker) verktøyene med de moderne.
    Jeg tror heller ikke at de svake/ufokuserte elevene på barneskolen kunne jobbe mer med fagstoff, dersom de hadde hatt nettbrett. Jeg tror heller på at det kunnne brukes som en god hjelpemiddel ved siden av bøkene.
    Men jeg jeg er sikker på, at med riktig opplæring og riktig bruk av disse digitale "dingsene" kan vi fremme læring hos alle elever.


    SvarSlett
  5. Synes også det var spennende å høre hvordan de hadde fått til dette på Fredrik II, men for min egen del sliter jeg med tanken på digitale bøker. Jeg er helt avhengig av å kunne holde en fysisk bok i henda når jeg leser. Jeg ser absolutt fordelene med nettbrett i skolen, og mulighetene man har er jo utrolig spennende.

    SvarSlett
  6. Det er nok en del elever som vil ha nytte av å kunne ha tilgang på nettbrett, men jeg er helt enig i at det å fysisk holde i en bok og det å kunne bla frem og tilbake for å finne informasjon er vanskelig å vende seg av med. Men jeg tror at dette er en vanesak, og at dersom elevene blir vant til å ha digitale lærebøker vil det ikke være noe savn etter å fysisk holde i en bok lenger etterhvert.
    Jeg føler selv at det er mye bedre å lese i en fysisk bok, men jeg ender vanligvis opp med å lese på Pc og nettbrett likevel. Rett og slett fordi det er så lett å få tilgang til alt på nettet, og jeg ikke trenger å benytte tid på å reise til en butikk eller et bibliotek for å finne en bok.
    Men som nevnt over her også så vil jo dette ha mye å si for elevene med tanke på at de ikke lenger trenger å huske på alt mulig utstyr og bøker. De trenger kun å ha nettbrettet, så dette vil kanskje gjøre at noen elever stresser mindre.

    SvarSlett
  7. Selv får jeg følelsen av at jeg lærer bedre av å lese i en bok, men jeg begynner å bli mer og mer vandt til å lese via en skjerm. for eksempel bruker jeg å søke etter masse forskningsartikler på nett noe som fører til at jeg også må lese dem på en pc skjerm. Det er vel noe man blir mer og mer vandt til.

    SvarSlett
  8. Jeg leste en artikkel en dag her, hvor de skrev at man lærte mer av å lese i bøker og skrive for hånd. Meget interessant! http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267359
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10108231

    SvarSlett