tirsdag 9. april 2013

Erfaringer knyttet til bruk av film som redskap for å vurdere egen undervisning.
Underveis i praksisperioden filmet vår basisgruppa en kort sekvens fra egen undervisnings. Vi valgte alle å filme oppstartarten på en time, og filmet i ca. 5 minutter hver. I etterkant satt vi oss ned, så på hverandres filmer og snakket om hvordan det var å jobbe på denne måten.
Vi erfarte alle raskt at det var uvant å filme egen undervisning, både for elevene og oss selv, og at det nok bør gjennomføres noen ganger for at man kan «glemme» kameraet. Om det gjøres fast en gang i blant tror vi det og bruke film kan være en nyttig måte å evaluere undervisning på. Ved å bruke denne metoden vil man bli oppmerksom på egne fakter og fremtoning i klasserommet, både positive og negative. Det kan i etterkant være lettere og se hva man eventuelt kan gjøre annerledes. Det setter helt klart i gang en tankeprosess å se film av egen undervisning, og kan gjøre det lettere å se eget kroppsspråk, spørsmålsformuleringer og snakkemåte. Vi tenker også at det kan være en god metode å bruke som grunnlag i teamsamarbeid, med tanke på lik stil på undervisning etc. En annen idé er å ha kameraet rettet mot elevene mens man selv har undervisning. På denne måten kan man se elevenes reaksjoner og væremåte som man kanskje ikke legger merke til i timen.
Alt i alt ser vi at denne metoden kan være positiv og absolutt fungere i arbeidet med å vurdere egen undervisning.
Basisgruppe: Stine, Petter, Gerd og Elisabeth.

5 kommentarer:

  1. Vi har gjort mye av de samme erfaringene som dere. det er mye å lære av å filme sin egen undervisning.

    Carine

    SvarSlett
  2. Helt enig i at det er utrolig lærerikt å se en film av seg selv eller en kollega i en undervisningssituasjon. Ofte framstår vi annerledes enn det vi egentlig føler og tror vi formidler. Spennende og litt skummelt!

    SvarSlett
  3. Helt enig med at alle bør se seg selv på film hvertfall en gang for å se det helt tydelig hvordan vi er i klasserommet =)

    SvarSlett
  4. Veldig enig i at det setter i gang en tankeprosess å se seg selv i undervisningssituasjon. Noen ganger er det lettere å se seg selv utenfra.

    SvarSlett
  5. Veldig rart å se seg selv på film. Definitivt noe jeg må tenke på å endre. Hvor lett det blir er en annen sak

    SvarSlett