lørdag 12. april 2014

Film som vurderingsverktøy i egen undervisning

I dette arbeidskravet, skulle vi filme vår egen undervisning og vurdere innspillingen etterpå. Vi valgte å filme de første 5-10 minuttene fra hver vår oppstart av en undervisningstime.

Det vi blant annet observerte, var forskjeller på hver oppstart av time. Det var for eksempel enklere å starte opp første skoletime, i motsetning til oppstart av en time etter at elevene hadde hatt et friminutt. Elevene var mer urolige og det tok litt lengre tid, før man fikk satt i gang med undervisningen.

Noe som vi var flinke til, var å gi tydelige beskjeder og at alle fikk med seg beskjeden som ble gitt. Dette observerte vi hos alle tre i filmen, der vi ved riktig bruk av stemme og kroppsspråk, sikret oss at elevene fikk med seg beskjedene som ble gitt.

Ved hjelp av film som vurderingsverktøy så ble det enklere å vurdere egen oppstart. Vi fikk muligheten til å spole tilbake og se alt som skjedde i en klasseromsituasjon. Vi kunne reflektere bedre over hva vi kunne utvikle oss på og hva vi syns fungerer, fordi vi lettere kan bedømme både kroppsspråk, stemmebruk og reaksjon fra elevene som en helhet.


Marte R.Jensen, Emeline Holberg og Elbasana Potorqoj :)

6 kommentarer:

  1. Det er nyttig å få erfare seg selv i en undervisningssituasjon ved hjelp av film! :-)

    SvarSlett
  2. Ser vi deler mange av de samme erfaringene. Fint å kunne observere og spole frem og tilbake en klasseromsituasjon slik som dere har beskrevet :-)

    SvarSlett
  3. Mange av de samme erfaringene som jeg hadde! :) Nyttig å se seg selv på "tape", blir mer bevisst på kroppsspråk, stemmebruk og generelt hvordan man fremstår i undervisningssituasjonen..

    SvarSlett
  4. Jeg og en annen medstudent filmet våres egen undervisning i 10 minutter hver. Det var veldig spennende å se seg selv undervise! Man ser ting, som man ikke har lagt merke til før.

    SvarSlett
  5. Veldig nyttig å se seg selv utenfra, selv om det kanskje kan føles litt rart. Dette kan vi virkelig lære noe av.

    SvarSlett
  6. Marianne Ekman Jensen1. mai 2014 kl. 01:55

    Terskelen for å "tape" seg selv var litt høy, det føltes rart og litt unaturlig. Men, allikevel - pussig hvor fort man glemmer at det står et kamera foran en som surrer og går - og utrolig nyttig. Her får man virkelig sett hva som er bra og hva man bør jobbe med i egen praksis. Man får sett ting man ikke er oppmerksom på i forhold både kroppsspråk, stemmebruk og ikke minst blikk og oppmerksomhet rett mot elevene.

    SvarSlett