Vår basisgruppe er sammensatt av fire fjerdeårsstudenter på grunnskolelærerutdanningen
ved Høgskolen i Østfold, som har kjent hverandre like lenge. Vi er stadig under vurdering på
veien mot å bli profesjonelle lærere, og vi har blitt kjent med en rekke ulike
vurderingsmåter i årenes løp. Likevel var det nytt for oss å skulle bruke film som redskap
til å vurdere egen undervisning.
Da vi nettopp har gjennomført den aller siste praksisperioden, så vi
muligheten til å filme sekvenser av vår egen undervisning, med en estimert
varighet på 4-7 minutter.
Vi bestemte oss i forkant av praksisperioden at vi ikke skulle
ha noen retningslinjer for når vi skulle filme. Når vi så skulle bearbeide og drøfte
erfaringene internt i gruppa, førte det til at vi fikk se filmsekvenser av ulike
deler av skoledagen, bl.a. en sekvens av oppstart av dagen, sekvens av en time i matematikk, en oppsummering på
slutten av dagen, samt deler av en arbeidsøkt. I ettertid har vi drøftet hvorvidt
det ville vært mer hensiktsmessig dersom samtlige på gruppa valgte å filme
samme sekvens av skoledagen, for eksempel oppstart av timen, slik at vi lettere
kunne sammenligne og vurdere de ulike læretypene.
Selve visningene gjorde seg godt som et grunnlag for refleksjon rundt egen
undervisningspraksis, og vi føler at læringsutbyttet var stort, at vi lærte av
hverandre. Samtidig lå det litt utenfor vår komfortsone å skulle opptre som
filmstjerner, da det ble litt kunstig. Kanskje det hadde falt mer naturlig for oss
å opptre foran kamera dersom vi hadde brukt film oftere som et verktøy for å
vurdere egen undervisning?
- Basisgruppe 6 (Maren, Ida, Nils og Malin)
Flott at dere ikke skulle ha noen retningslinjer for når dere skulle filme. Morsomt at dere filmet forskjellige deler av dagen da dette kan være forskjellig fra timene før. :)
SvarSlett