Maja presenterte forskningsprosjektet sitt. Hun følger en gruppe gutter og jenter og deres nettvaner. Hvordan de beveger seg på nett og hvordan de bruker skriftlig tekst i aktiviteten. Det å være på nett gjenspeiler ofte hvem vi er, og hvordan vi tar med oss erfaringer fra det virkelige liv når vi beveger oss på nettet.
Det kan være en risiko knyttet til det å være/ikke være på nett. Her snakker vi om digital mobbing, og det å ikke bli akseptert i det virkelige liv. Mange unge bruker sosiale medier i kommunikasjon med andre, og det er sosialt viktig å være på nett. Det kan ofte være en større konsekvens knyttet til det å ikke være på nett kontra det å være på nett. Hovedutfordringen som læreren kan møte på er å kunne gi elevene nettkompetanse på andre områder enn på spill - spill er en sjanger elevene er kjent med privat, og elevene lærer seg ofte nettbruk knyttet til dette. Det som viste seg gjennom forskningen at jenter ofte engasjerer seg i spill som guttene spiller, mens guttene holder seg til det de selv holder på med. Dette kan være med på å gi jentene bredere teksterfaring i tillegg til at jentene ofte bruker flere typer tekster enn guttene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar