I dette arbeidskravet skulle vi bruke film som redskap til å vurdere egen undervisning. Ved å bruke film som redskap fikk vi en ny måte å vurdere oss selv på i en undervisningssituasjon, og en mulighet til å kunne “spole tilbake” og reflektere over valg vi tok, klasseromsituasjonen, og ting vi kanskje ikke tenkte så mye over der og da.
Vi valgte å filme hver vår oppstart av en undervisningstime slik at vi også kunne dele erfaringer og ideer med de andre på gruppa. Noe ble vi overrasket over når vi så oss selv på film, mens andre ting var vi klar over. Det var overraskende at det gikk så mye tid til å roe ned og komme i gang med oppstarten av timen. Mange av elevene småprater i begynnelsen av timen, samtidig er blir det fort til at man selv bruker noe av denne tiden til å legge fra seg bøker og annet utstyr man skal bruke. Vi virket bevisste på å gi gode beskjeder og se til at alle elevene fulgte med. Dette virket positivt for alle da de fleste gjorde det de fikk beskjed om. Men det er alltid noen som ikke klarer å følge med i plenum og trenger en ekstra beskjed fra læreren når oppgaven begynner. Dette virket som gikk veldig greit. I de klassene det gjaldt var vi selv klar over de elevene man måtte ha et ekstra øye til, og gikk raskt bort til de da oppgaveskriving og lignende skulle begynne, for å forsikre oss at de visste hva vi skulle gjøre.
Vi erfarte også hvor lang tid elevene brukte på å gå til hyllene og finne fram bøkene de skulle bruke. Elevene var veldig til å småprate med hverandre mens de skulle hente tingene sine, noe man ikke alltid tenker over når man står midt i en undervisningssituasjon. De er også flinke til å ta omveier for å snakke med visse personer i klassen. Det ga oss derfor fokus på å kunne finne gode løsninger og rutiner når elevene skal hente ting i sekker, hyller, bak i klasserommet osv., noe vi kanskje ikke hadde tenkt over i like stor grad dersom vi ikke hadde utført denne øvelsen.
Alle opplevde det som litt rart, men en positiv erfaring å se seg selv på film. Vi ble mer oppmerksomme på vårt eget kroppsspråk, stemmebruk, plassering og eventuelle ting som vi ikke la merke til da vi underviste. Alt i alt er vi fornøyde med denne erfaringen og vi ønsker å få til dette når vi har enda mer erfaring i klasserommet.
Marthe, Mia, Marita H.O, Marita Ruud og Julie
Film av undervisning er utrolig lærerikt. Jeg opplevde å legge merke ting som jeg ikke var klar over og ting som jeg nok kan bli bedre på.
SvarSlettVeldig nyttig å bruke film av undervisning. Spennende at vi har observert mye av de samme tingene.
SvarSlettJeg så også mange ting jeg kan bli bedre på, ble i grunnen veldig bevisst på hvordan jeg fremstår for klassen :)
SvarSlett